MediaWatch

70 pct. af unge får nyheder igennem sociale medier - halvdelen ser tv

Facebook, Youtube og andre sociale medier udgør en kilde til nyheder for en stor del af de 16-24-årige. For hver anden i målgruppen gælder det, at de også får nyheder gennem nyhedsapps og tv, som stadig er det mest populære nyhedsmedie på tværs af generationer.

Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Mens 83 pct. af befolkningen enten ser, læser eller lytter til nyheder dagligt, er der stor forskel på, hvordan befolkningen tilgår nyhederne. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik om kulturvaner i første kvartal 2021.

For de unge mellem 16 og 24 år er det 70 pct., der får nyheder fra sociale medier, som dermed er målgruppens primære indgang til nyheder. Herfra er der et stort spring på godt 20 procentpoint til den næstyngste målgruppe, de 25-30-årige, hvor mindre end 50 pct. får nyheder igennem sociale medier.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny Zetland-chefredaktør, redning af radiokanaler og Radio Loud 2.0 har været ingredienserne i denne uges mediegryderet. Få stillet sulten med vores sammenkog af de vigtigste historier i denne briefing.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs