MediaWatch

Facebook har fjernet 14 mio. opslag med misinformation om corona

Facebook er gået "aggressivt" til værks for at komme misinformation til livs under coronapandemien, siger det sociale medie i et svar til nyt australsk kodeks om bekæmpelse af misinformation på digitale platforme.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

I løbet af coronapandemien - fra marts 2020 til december 2020 - har Facebook 14 mio. gange fjernet indhold med misinformation omkring coronapandemien. Det skriver Facebook i et blogopslag.

"Siden begyndelsen af pandemien, har Facebook taget aggressive skridt mod at bekæmpe skadelig covid-19-information og vil fortsat samarbejde med sundhedseksperter for at sikre, vores tilgang og politikker er korrekte, i takt med pandemien udvikler sig," skriver Facebook i blogopslaget.

Udtalelsen kommer i forbindelse med, Facebook og flere andre sociale medier har skrevet under på et australsk kodeks, som blev lanceret af den digitale industri i Australien, Digi, i februar i år. Kodekset er udformet på opfordring fra den australske regering, som i 2019 bad den digitale industri om at udvikle et frivilligt kodeks om bekæmpelse af misinformation.

Kan blive obligatorisk

Ved at tilslutte sig kodekset har Facebook forpligtet sig til bl.a. at fjerne indhold og sikre, at skadeligt indhold ikke bliver spredt yderligere. Desuden forpligter de sociale medier sig til at udgive en årlig rapport, om hvordan det går med at opfylde kravene.

Australien vil løbet af i det første halvår af 2021 vurdere, om kodekset lever op til forventningerne. Hvis ikke, vil regeringen indføre obligatorisk regulering, lyder det i opslaget.

Udover Facebook har Twitter, Google, Facebook, Microsoft, Redbubble, Tiktok, Adobe og Apple tilsluttet sig det australske kodeks.

Facebook indgår betalingsaftale med mediegigant i Australien

Australiere kan snart dele nyheder igen efter Facebook-strid 

Mere fra MediaWatch

TV 2 fortsætter reklamevækst - millionforlig kapper af overskud

Ny tocifret vækst i reklamesalget er med til at sende TV 2's omsætning over 2,5 mia. kr. efter tredje kvartal. Øgede omkostninger og trecifret millionerstatning til Discovery sænker bundlinjen. "Det går godt for TV 2, men udfordringsbilledet er det samme," siger finansdirektør.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs