MediaWatch

Corona-boomet stilner af hos streamingtjenesten Netflix

Der kom knap fire mio. nye kunder hos Netflix i første kvartal. Det var mindre end forventet.

Foto: Mike Blake/REUTERS / X00030

Streamingtjenesten Netflix fik mange nye kunder sidste år, hvor der alene i første kvartal under coronaudbruddet kom 16 mio. nye brugere.

Helt så stærkt er det ikke gået i den første del af 2021. I januar, februar og marts er der således kommet fire millioner nye kunder til.

Det viser streaminggigantens regnskab for perioden tirsdag aften dansk tid.

Analytikerne, der følger selskabet, havde ifølge Reuters i gennemsnit forventet 6,25 mio. nye brugere i januar, februar og marts.

I andet kvartal ventes en millioner nye kunder. Det er også mindre end ventet, da analytikerne her havde spået knap 4,8 mio. nye brugere.

I alt har tjenesten nu 208 mio. betalende kunder. Det er altså lidt færre, end hvad der var ventet i aktiemarkedet.

"Vi tror, at væksten i betalende kunder gik ned i tempo på grund af det store corona-spring i 2020 og et lettere indholdsprogram i første halvdel af dette år på grund af coronaforsinkelser i produktionen," lyder det fra selskabet ifølge AFP.

2020 bød på 37 mio. nye kunder til Netflix, hvilket er den største stigning på et enkelt år, siden tjenesten startede i 2007.

Netflix forventer, at stigningen i antallet af nye kunder tager til senere på året, når der kommer nye sæsoner af flere hitserier.

Det er blandt andet serierne "You", "Money Heist" og "The Witcher", som der kommer nye sæsoner af.

Omsætningen i første kvartal endte på 7,2 mia. doller - eller 44,4 mia. kr. Det er cirka 25 pct. mere end samme kvartal året før.

Overskuddet blev mere end fordoblet til 1,7 mia. dollar. Det svarer til 10,5 mia. kr.

Netflix begyndte egentlig som en onlinebutik, hvor folk kunne leje videoer, tilbage i 1997.

Siden blev det en af verdens største streamingtjenester. Den gjorde sin entre i Danmark i 2012.

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs