MediaWatch

Nu kan brugere også klage over ikke-fjernet indhold til Facebooks tilsynsråd

Facebook har udvidet beføjelserne for sit uafhængige tilsynsråd, Facebook Oversight Board, der blev nedsat sidste år. Fremover kan rådet behandle klager fra brugere over indhold, som Facebook ikke har fjernet.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Fremover kan Facebook-brugere også klage over indhold, som Facebook ikke har fjernet, til det uafhængige Facebook Oversight Board. Tilsynsrådet blev nedsat sidste år for at være overdommer i sager om fjernelse af indhold fra den store sociale medieplatform. Det fremgår af en pressemeddelelse.

I januar offentliggjorde tilsynsrådet sine første sager, hvor brugere havde klaget over at få deres eget indhold fjernet fra Facebook. I det første halve år havde fem ud af seks klagere fået medhold i, at deres indhold ikke skulle have været fjernet.

Hidtil har brugerne alene kunnet klage til tilsynsrådet over Facebooks beslutning om at fjerne indhold, men nu er det altså også beslutninger om ikke at fjerne indhold, der kan trykprøves. Facebook har siden rådet blev oprettet selv haft mulighed for at bede tilsynsrådet om at efterprøve virksomhedens afgørelser, både når indholdet fik lov til at blive og når det blev fjernet. 

Danske Helle Thorning-Schmidt var en af de første, der blev udpeget til tilsynsrådet, som efter planen kommer til at bestå af i alt 40 medlemmer. De har til opgave at kontrollere og vurdere, hvorvidt indhold, der bliver delt og fjernet på Facebook og Instagram, er acceptabelt. Og Facebook har forpligtet sig til at følge rådets afgørelser, i det omfang det lader sig gøre inden for gældende lovgivning.

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs