MediaWatch

Valg i USA og corona giver stor brugervækst hos Twitter

Twitter-aktien sluttede handlen med en stigning på tre procent efter offentliggørelsen af regnskab.

Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix

Internationale begivenheder som valg i USA og coronapandemien har givet det sociale medie Twitter stor brugervækst det seneste år.

Det oplyser selskabet i forbindelse med sit årsregnskab tirsdag aften. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

I alt steg brugertallet til 192 millioner daglige brugere, der kan se annoncer. Det er en stigning på 26 procent i forhold til samme periode sidste år.

Ved lukketid var Twitter-aktien steget med tre procent, selv om stigningen i brugertallet ikke helt levede op til forventningerne hos analytikerne. Det blev dog opvejet af andre gode tendenser i regnskabet.

På bundlinjen i fjerde kvartal har selskabet et overskud på 222,1 million dollar svarende til omkring 1,35 milliarder kroner. Sidste år lød det på 118,8 millioner dollar.

Det blev især drevet af en stigning i reklameindtægterne på 31 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

For hele året har selskabet dog et underskud på 1,14 milliarder dollar, hvilket tilskrives "skatterelaterede justeringer".

I forhold til brugertallene lægger Twitter en dæmper på fremtidsudsigterne efter de gode tendenser det seneste år.

Således melder selskabet, at det kan blive svært at opretholde væksten, som har været drevet af store enkeltbegivenheder.

Twitters politiske rolle har været omdiskuteret, efter at selskabet en række gange greb ind over for USA's tidligere præsident Donald Trump i løbet af valgkampen, blandt andet på grund af vildledende opslag.

Til sidst blev Trump helt udelukket fra det sociale medie på grund af risikoen for, at han kunne opildne til uroligheder.

Det skete i kølvandet på et stormløb på Kongressen 6. januar.

Ifølge Twitter har nogle af de tiltag, som det sociale medie har foretaget for at mindske misinformation, haft en lille negativ indflydelse på antallet af brugere.

Men topchef Jack Dorsey mener ikke, at det vil blive afgørende.

"Vi er en platform, der selvfølgelig er meget større end kun ét emne eller én bruger," siger han ifølge Reuters.

"80 procent af vores brugere er uden for USA."

Mere fra MediaWatch

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs