MediaWatch

Ny forskning: Unge fravælger emojis

Ifølge et nyt forskningsprojekt er brugen af emojis i kommunikation på de sociale medier blevet en aldersmarkør – og noget mange unge næsten er holdt op med at bruge.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Bruger du smileys på stribe og andre emojis i beskeder, er du højst sandsynligt enten ret ung eller ret voksen. Ifølge et nyt forskningsprojekt gennemført blandt 60 gymnasieelever fravælger unge de små ikoner, skriver Politiken.

"De synes simpelthen, det er kikset. Man træder uden for ungdomsnormen, hvis man bruger emojis. Tit er det også sådan, at unge gerne vil adskille sig fra deres forældre. Så når de voksne begynder at bruge emojis, holder de unge op," siger Marianne Haugaard Hansen, der står bag et kandidatspeciale om sproglige generationsforskelle på de sociale medier, som er en del af et større forskningsprojekt om Sprog og Sociale Medier i Familien på Københavns Universitet.

Hun uddyber, at de unge beskriver emojis som et forældre- eller børnefænomen, og at emojis i den forstand er blevet en aldersmarkør.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs