MediaWatch

Annoncemarkedet går fra turbulent 2020 til usikkert 2021

Annoncemarkedet står i 2020 over for det største fald siden finanskrisen. Markedet vil vokse igen i 2021, mener analysefirma og mediebureau, men flere ubekendte faktorer kan trække både op og ned, lyder det.

Lukkede storcentre har været en del af coronakrisens følger. Indtil videre er storcentrene og den øvrige detailhandel lukket frem til og med 3. januar. Kun butikker, der sælger dagligvarer, og apoteker må holde åbent. | Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Det er et på alle måder været vildt og ekstraordinært år, der lakker mod enden. Det gælder også for annoncemarkedet, og spørgsmålet er nu, hvad 2021 bringer.

Ikke siden finanskrisen ramte og sendte reklamemarkedet 15 pct. ned, har annonceomsætningen lidt et større tilbageslag. Spørgsmålet er kun, præcis hvor stor nedgangen bliver i 2020. Svenske Institut för Reklam- og Mediestatistiks (IRM) bud er et fald på 8 pct. Spørger man Claus Nyvold, der er Senior Client Director hos Kantar Gallup, bliver faldet større.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs