MediaWatch

Annoncemarkedet går fra turbulent 2020 til usikkert 2021

Annoncemarkedet står i 2020 over for det største fald siden finanskrisen. Markedet vil vokse igen i 2021, mener analysefirma og mediebureau, men flere ubekendte faktorer kan trække både op og ned, lyder det.

Lukkede storcentre har været en del af coronakrisens følger. Indtil videre er storcentrene og den øvrige detailhandel lukket frem til og med 3. januar. Kun butikker, der sælger dagligvarer, og apoteker må holde åbent. | Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Det er et på alle måder været vildt og ekstraordinært år, der lakker mod enden. Det gælder også for annoncemarkedet, og spørgsmålet er nu, hvad 2021 bringer.

Ikke siden finanskrisen ramte og sendte reklamemarkedet 15 pct. ned, har annonceomsætningen lidt et større tilbageslag. Spørgsmålet er kun, præcis hvor stor nedgangen bliver i 2020. Svenske Institut för Reklam- og Mediestatistiks (IRM) bud er et fald på 8 pct. Spørger man Claus Nyvold, der er Senior Client Director hos Kantar Gallup, bliver faldet større.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs