MediaWatch

Annoncemarkedet går fra turbulent 2020 til usikkert 2021

Annoncemarkedet står i 2020 over for det største fald siden finanskrisen. Markedet vil vokse igen i 2021, mener analysefirma og mediebureau, men flere ubekendte faktorer kan trække både op og ned, lyder det.

Emil Helms/Ritzau Scanpix
Lukkede storcentre har været en del af coronakrisens følger. Indtil videre er storcentrene og den øvrige detailhandel lukket frem til og med 3. januar. Kun butikker, der sælger dagligvarer, og apoteker må holde åbent. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Det er et på alle måder været vildt og ekstraordinært år, der lakker mod enden. Det gælder også for annoncemarkedet, og spørgsmålet er nu, hvad 2021 bringer.

Ikke siden finanskrisen ramte og sendte reklamemarkedet 15 pct. ned, har annonceomsætningen lidt et større tilbageslag. Spørgsmålet er kun, præcis hvor stor nedgangen bliver i 2020. Svenske Institut för Reklam- og Mediestatistiks (IRM) bud er et fald på 8 pct. Spørger man Claus Nyvold, der er Senior Client Director hos Kantar Gallup, bliver faldet større.

Læs artiklen gratis

Registrer med din E-mail.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere