MediaWatch

Ritzau arbejder på kunstig intelligens som journalistisk forstærkning

Banebrydende robotteknologi har meldt sig på banen, men er endnu ikke avanceret nok til at gøre det ud for en journalist. Hos Ritzau arbejdes der på AI som forstærkning af journalistens arbejde.

Udviklingsdirektør Kristoffer Gravgaard fra Ritzau, der på flere områder arbejder med implementering af kunstig intelligens i det redaktionelle arbejde | Foto: RITZAU

Det gav genlyd i medieverdenen, da OpenAI med base i San Francisco i sommers præsenterede GPT-3 – den nyeste udgave af en kunstig intelligens, der kan forfatte tekster på egen hånd.

I praksis fungerer den lidt som Googles "autocomplete", hvor algoritmen gætter på, hvad det og de næste ord skal være. GPT-3 kan imidlertid producere en hel tekst baseret på et simpelt input – og vel at mærke en tekst, der nemt kan forveksles med noget udført af et menneske. En række medier testede værktøjet, herunder The Guardian og Zetland. Sidstnævnte konstaterede, at der var tale om "en computer, der rent faktisk kunne skrive".

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Foreløbig kulmination på "grønlandssagen", Sjællandske køber op, sunde producentbundlinjer og TV 2 Play når nye kundehøjder. Mediebranchen har ikke ligget på den lade side i sommervarmen - få overblikket med ugens overflyvning.

Facebook lancerer podcast-funktion

Podcastproducenter får en ny kanal at nå potentielle lyttere på, når den sociale medieplatform i næste uge introducerer en særskilt podcast-funktion.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs