MediaWatch

Politikens nichesatsning skifter ham

Politiken Nicher kapper brandmæssigt bånd til moderskibet og skifter navn efter opkøbet af kulturmediet Kulturmonitor. Samtidig etableres nyt, fælles site med indhold fra de fem nichemedier.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Tre år efter etableringen af Politiken Nicher lægger selskabet brandet i graven og bliver til Monitormedier, oplyser selskabet i en pressemeddelse.

Ændringen sker i forlængelse af opkøbet af selskabet Monitormedia, som udgiver kulturmediet Kulturmonitor. Navneskiftet føres igennem i selskabets udgivelser og omdøber de fire eksisterende nichemedier, så Politiken Skoleliv fremover hedder Skolemonitor, Politiken Sundhed bliver til Sundhedsmonitor, Politiken Byrum til Byrummonitor og Politiken Miljø & Klima til Klimamonitor.

Navneskiftet skal skabe en tydeligere rød tråd mellem nicheudgivelserne, der samtidig får en ny fælles online kanal i monitormedier.dk, der bliver fællessitet for alle nichemedier.

"Vi har nu fem stærke nichemedier, som alle er mødested for læsere, der er optaget af at udvikle vores velfærdssamfund, men det har været svært at gennemskue, at f.eks. Byrum er i familie med Kulturmonitor. Med navneskiftet gør vi det tydeligere, at medierne hænger sammen," siger Anders Jerking, direktør og chefredaktør for det tidligere Politiken Nicher - nu Monitormedier, i meddelelsen.

Selvom navneskiftet kan lyde af mere nyhedsovervågning, vil den redaktinoelle linje ikke ændre sig, uddyber han.

"Vores indhold vil stadig være båret af en levende debat og af uafhængig, seriøs journalistik skrevet af journalister med faglig indsigt."

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs