MediaWatch

Altinget vil stramme retningslinjer efter kritiseret Huawei-debat

Både Altinget og Computerworld har mødt kritik for at afholde debatarrangementer bestilt og betalt af Huawei. Hos Altinget vil man fremover stramme brugen af egne journalister ved kommercielle events, mens Computerworld vil se på, om det skal fremgå tydeligere, at der tale om kommercielle tiltag. Begge står ved, at virksomheder kan betale sig til en debat.

Jakob Nielsen, ansv. chefredaktør, Altinget. | Foto: PR/Altinget

Det var kasketforvirring, da Altinget i midten af juni lod mediets digitale redaktør moderere et debatarrangement, der var bestilt og betalt af den kinesiske teknologikoncern Huawei.

Det siger ansv. chefredaktør for Altinget, Jakob Nielsen, i kølvandet på debatmødet, der blev afholdt 16. juni om 5G-teknologi og kritisk infrastruktur. Mødet var arrangeret på bestilling af Huawei af Altingets event- og netværksforretning Arena, som er en del af den kommercielle organisation, og derfor var det en sammenblanding af redaktionelle og kommercielle kasketter at lade en redaktionel medarbejder være moderator, erkender Jakob Nielsen.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs