MediaWatch

Facebook går til angreb på Amazon

Det trækker op til en duel mellem Facebook og Amazon, efter det sociale medie har lanceret sin egen handelsplatform.

Foto: OLIVIER DOULIERY/AFP / AFP

Verdens største sociale medie Facebook går nu i kødet på verdens største online detailhandler, Amazon. Det skriver Financial Times.

Facebook lancerer nemlig en handelsplatform, "Facebook Shops", hvor virksomheder kan sælge deres varer direkte til Facebooks 2,6 mia. brugere, og dermed er det sociale medie gået i direkte konkurrence med Amazon og med Ebay.

Den nye platform vil være tilgængelig på både Facebook og Instagram, som koncernen også er ejer af, og den vil samtidig benytte Messenger-funktionen til at formidle kontakt mellem sælgere og brugere.

Mark Zuckerberg, topchef i og grundlægger af Facebook, forklarer til Financial Times, at koncernen har fremskyndet lanceringen for at udnytte væksten i onlinehandel, som er kommet i forbindelse med coronaudbruddet og de udbredte nedlukninger.

Facebook vil med handelsplatformen høste data, som kan styrke koncernens annonceforretning, og samtidig vil det tage et gebyr for at gennemføre kreditkorttransaktioner og overvåge misbrug.

Flere forretningsområder

Shops vil på sigt kunne true andre typer af virksomheder end Amazon og Ebay, da topchef Zuckerberg håber på, at restauranter og madudbringning vil blive tilføjet. Det er i USA altså en trussel mod navne som Doordash, Grubhub og Uber Eats.

Facebook vil dog ikke kopiere Amazons brede værdikæde, og koncernen vil gerne samarbejde med andre e-handelsvirksomheder og logistikvirksomheder. Amazon har på sin side opbygget sin egen transportservice.

"Hvorfor var de så langsomme om det? spørger Rich Greenfield, partner i konsulenthuset Lightshed Partners, i Financial Times. Han peger på, at det er et åbenlyst skridt at udnytte væksten i onlinehandel - især da annonceindtjeningen er under pres. Og Facebook har en fordel."

"Folk ønsker ikke at gå til tredjepartshjemmesider eller gå til check-out, de ønsker køb ved et klik. De ønsker det simpelt, let."

Amazon har tidligere bevæget sig ind på Facebooks enemærker ved at opbygge en substantiel forretning på annoncer på Amazons site.

Q&co om Helle Thornings nye Facebook-job, Radio4’s lyttertal og nyt iværksættermedie

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere