MediaWatch

Facebook har markeret 50 mio. opslag som misinformation om corona

Alene i april måned har det sociale medieselskab registeret 50 mio. opslag på sin platform, der skulle være misinformerende om coronavirus.

Foto: ROBYN BECK/AFP / AFP

Facebook har klistreret mærkater på millioner af opslag på sin brugerdrevne platform, der informerer potentielle læsere af opslaget om, at det indeholder forkert eller misvisende information. Det noterer Politiken med henvisning til en artikel på NBC News.

Alene i april har 50 mio. opslag fået et "misvisende"-mærkat på sig, oplyste Facebook i en pressemeddelelse tirsdag.

Samtidig offentliggjorde selskabet sin halvårlige rapport, der detaljerer, hvordan Facebook i løbet af det seneste halve år har håndhævet sine retningslinjer for bandlyst indhold på platformen – eksempelvis nøgenbilleder, mobning og terrorpropaganda.

Flere detaljer er denne gang med i rapporten. Blandt andet hvor mange gange indholdsmoderatorers beslutninger vedrørende indhold og profiler på Facebook-ejede Instagram udløste klager fra brugere - som så efterfølgende fik medhold fra selskabet, skriver NBC News.

Eksempelvis skriver selskabet i rapporten, at ud af de 8,1 mio. opslag, der af moderatorer blev registreret som indhold med "voksen nøgenhed og seksuel aktivitet" - og derfor blev fjernet - i årets første kvartal, valgte brugere at klage i 509.000 tilfælde. Flere end 98.000 opslag blev efterfølgende genaktiviteret, skriver NBC News.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere