MediaWatch

Facebook scorer kassen med øget annoncesalg

Samtidig er det månedlige antal aktive Facebook-brugere vokset og tæller nu 2,45 milliarder brugere.

Foto: Loic Venance/AFP/Ritzau Scanpix

Det sociale medie Facebook overgår analytikernes forventninger med sit regnskab for tredje kvartal 2019. Og det sker takket være stigende salg af annoncer.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Facebooks nettoindtjening steg i tredje kvartal til 6,09 milliarder dollar fra 5,14 milliarder dollar i samme periode sidste år.

Selskabets omsætning voksede i tredje kvartal til 17,65 milliarder dollar - svarende til 118,73 milliarder kroner.

Dermed overraskede Facebook analytikerne, der på forhånd ventede en omsætning på gennemsnitligt 17,37 milliarder dollar.

Facebook solgte i tredje kvartal annoncer for 17,38 milliarder dollar. Dermed voksede salget med 28 procent i forhold til samme periode året før.

Samtidig er det månedlige antal aktive Facebook-brugere vokset og tæller nu 2,45 milliarder brugere.

Facebook har de seneste tre år været udfordret fra flere fronter, og dermed er det seneste kvartalsregnskab et lyspunkt for selskabet.

Blandt andet er selskabet blevet kritiseret for dets håndtering af brugernes personlige oplysninger, og det er blevet sat i forbindelse med spredning af misinformation og falske nyheder.

Eksempelvis kostede det Facebook en bøde på fem milliarder dollar tidligere på året, at selskabet videregav fortrolige oplysninger om 87 millioner brugere i den såkaldte Cambridge Analytica-sag.

Selskabet bag Facebook ejer desuden beskedtjenesten WhatsApp og det sociale medie Instagram, der primært bruges til at dele billeder.

12 delstater mere tilslutter sig Facebook-konkurrenceundersøgelse

Stine Bosse: Techgiganterne bør også betale til statskassen

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere