MediaWatch

Kviklånsfirmaer kan målrette annoncer til onlinespillere på Facebook

Det er "dybt forargeligt", at annoncer for kviklån på Facebook kan målrettes personer, der spiller på nettet, mener Center for Ludomani, der får opbakning fra bl.a. erhvervsministeren. Forbrugerombudsmanden går nu ind i sagen.

Foto: LOIC VENANCE/AFP / AFP

Via det sociale medie Facebook kan kviklånsvirksomheder målrette deres annoncer for hurtige lån, så de når direkte ud til onlinespillere i Danmark. Det skriver Jyllands-Posten.

I Danmark er 230.000 personer registreret i Facebooks målgruppe af personer mellem 18 og 65 år, som har udvist interesse for casino, poker, gambling og roulette. Og det værktøj kan altså bruges af kviklånsfirmaer, hvilket møder kritik fra bl.a. Michael Bay Jørsel, leder af Center for Ludomani. Ifølge organisationen har de fleste spilafhængige, der går i behandling, taget kviklån.

"Det er dybt forargeligt, og jeg forstår ikke, at Facebook går med på sådan noget," siger Michael Bay Jørsel til Jyllands-Posten.

Han får opbakning fra erhvervsminister Simon Kollerup (S), der kalder det "uanstændigt" og mener, at kviklånsbranchen kalder på politisk regulering. Forbrugerombudsmanden mener, der kan være tale om uetisk handelspraksis, som strider imod god markedsføringsskik. Derfor vil man nu undersøge sagen nærmere.

Brancheforeningen Digitale Långivere har over for Jyllands-Posten taget afstand fra praksissen. Jyllands-Posten har ikke kunnet få en kommentar fra Facebook.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere