MediaWatch

Kviklånsfirmaer kan målrette annoncer til onlinespillere på Facebook

Det er "dybt forargeligt", at annoncer for kviklån på Facebook kan målrettes personer, der spiller på nettet, mener Center for Ludomani, der får opbakning fra bl.a. erhvervsministeren. Forbrugerombudsmanden går nu ind i sagen.

Foto: LOIC VENANCE/AFP / AFP

Via det sociale medie Facebook kan kviklånsvirksomheder målrette deres annoncer for hurtige lån, så de når direkte ud til onlinespillere i Danmark. Det skriver Jyllands-Posten.

I Danmark er 230.000 personer registreret i Facebooks målgruppe af personer mellem 18 og 65 år, som har udvist interesse for casino, poker, gambling og roulette. Og det værktøj kan altså bruges af kviklånsfirmaer, hvilket møder kritik fra bl.a. Michael Bay Jørsel, leder af Center for Ludomani. Ifølge organisationen har de fleste spilafhængige, der går i behandling, taget kviklån.

"Det er dybt forargeligt, og jeg forstår ikke, at Facebook går med på sådan noget," siger Michael Bay Jørsel til Jyllands-Posten.

Han får opbakning fra erhvervsminister Simon Kollerup (S), der kalder det "uanstændigt" og mener, at kviklånsbranchen kalder på politisk regulering. Forbrugerombudsmanden mener, der kan være tale om uetisk handelspraksis, som strider imod god markedsføringsskik. Derfor vil man nu undersøge sagen nærmere.

Brancheforeningen Digitale Långivere har over for Jyllands-Posten taget afstand fra praksissen. Jyllands-Posten har ikke kunnet få en kommentar fra Facebook.

Mere fra MediaWatch

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs