MediaWatch

Automatiseret forsideredigering vinder frem på netaviser

Flere netmedier bruger algoritmer til at personalisere og styre de forsidehistorier, læserne møder på sitet, for at forbedre fastholdelse og salg.

Foto: Kacper Pempel/Reuters/Ritzau Scanpix

Algoritmer er godt i gang med at få job som forsideredaktører på mange online nyhedsmedier, skriver Journalisten.

Skandinaviske medier så som det svenske regionalmedie Mittmedia og norske Aftenposten er blandt dem, der har rullet algoritmestyrede forsidevisninger ud, og herhjemme er bl.a. Jysk Fynske Medier, Jyllands-Posten og Herning Folkeblad også i gang med at kigge på teknologien.

For både Mittmedia og Aftenposten gælder det, at tophistorierne på sitet styres af redaktionen, mens resten af mixet tilpasses af algoritmerne for at servere det stof for læserne, som den indsamlede brugerdata giver fingerpeg om, passer bedst. Formålet er bl.a. at forbedre fastholdelse og abonnementssalg, og ifølge Magnus Bjerg, formand for Danish Online News Association, er erfaringerne generelt positive.

"Det er ikke fordoblinger eller tredoblinger, man hører om de fleste steder. Så det er svært at sætte ord på præcis, hvad det kommer til at betyde. Men hvis bare vi kan optimere fastholdelsen eller nysalget med få procent, så gør det en stor forskel," siger Magnus Bjerg, formand for Danish Online News Association, til Journalisten.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs