MediaWatch

Børns Vilkår opfordrer til forbud mod influenceres markedsføring over for børn

Organisationen Børns Vilkår ser gerne, at influenceres markedsføring med børn som målgruppe forbydes.

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Hvis det står til Børns Vilkår, skal det høre fortiden til, at influencere markedsfører produkter over for børn. Det skriver avisen Danmark.

Organisationen mener bl.a., at det kan være svært for børn at indse, når der er en kommerciel hensigt med influenceres opslag på eksempelvis sociale medier. Og opfordringen fra Børns Vilkår er, at der indføres et forbud.

"De yngste børn kan ikke gennemskue, når influencere reklamerer for produkter for at tjene penge på dem. De ældre elever kan godt gennemskue den del, men når man spørger dem, om influencerne kan stå inde for det, de promoverer, siger de, at det kan lige præcis dem, som de følger, 100 pct. Influencerne er deres rollemodeller, og børnene føler nærmest, at de er deres venner. De bliver overraskede over, at flere af influencerne er organiseret i et agentur, og at de ikke altid selv bestemmer, hvad de reklamerer for," siger Mette Kim Bohnstedt, digital uddannelseskonsulent hos Børns Vilkår, til avisen Danmark.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere