MediaWatch

Snap hjælper myndighederne i kampen mod Lord Voldemort

Koncernens juridiske afdeling har indsamlet et dossier med navnet "Project Voledmort" med eksempler på Facebooks hårdhændede ageren over for den mindre konkurrent.

Foto: Alastair Pike / AFP/ Ritzau Scanpix

Amerikanske Snap, som ejer Snapchat, hjælper de amerikanske konkurrencemyndigheder i deres undersøgelse af Facebooks konkurrenceageren.

Det skriver The Wall Street Journal mandag med henvisning til unavngivne kilder.

Det er efterforskere fra Federal Trade Commission (FTC), der i Silicon Valley møder opbakning til deres arbejde fra en række mindre Facebook-konkurrenter og hører om brug af "hardball" metoder for at knuse konkurrencen.

Og Snap er et af de mere opsigtsvækkende navne.

Ligeså opsigtsvækkende er det, at koncernens juridiske afdeling ifølge avisen gennem årene har indsamlet et dossier med navnet "Project Voledmort" med eksempler på Facebooks hårdhændede ageren over for den mindre konkurrent.

"Lord Voldemort" er hovedskurken i Harry Potter-fortællingerne.

Papirerne i "Project Voldemort" beskriver Facebooks påståede forsøg på at underminere Snaps forretning ved blandt andet at opfordre populære "snapchattere", såkaldte influencere, fra at referere til deres Snapchat-konto på Facebooks platform Instagram - og tilmed true dem med at miste deres status som "verified" på Instagram.

Unavngivne kilder fortæller også til The Wall Street Journal, at Snap har mistænkt Instagram for at forhindre indhold fra Snapchat i at "trende" på Facebooks billedplatform.

Har talt med dusinvis

FTC og Facebook indgik i sommer et forlig, som betød, at Facebook betalte 5 mia. dollar i erstatning i forbindelse med datalækket i skandalen omkring Cambridge Analytica, men FTC meldte samtidig ud, at det ville undersøge Facebooks forretning i en bredere forstand.

Siden da har FTC ifølge avisens oplysninger talt med "dusinvis" af teknologidirektører og app-udviklere, herunder med chefer fra iværksættervirksomheder, der har måttet lukke ned, efter Facebook skar for adgangen til det sociale medies platform.

FTC har desuden ført samtaler med grundlæggere af virksomheder, som Facebook senere har købt og overtaget. I den forbindelse undersøges det, om opkøbene var med henblik på at hindre fremtidige konkurrenter i at vokse frem, og der peges på, at Facebook nogle gange har kopieret funktioner fra virksomheder, som har afvist at blive opkøbt.

Blandt andet skal Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg både over for Snaps topchef, Evan Spiegel, og grundlæggeren af Foursquare, Dennis Crowley, have opstillet to alternativer - accepter den foreslåede købspris eller se Facebook kopiere vigtige funktioner. I begge tilfælde udspillede det sidste scenario sig.

Myndighederne skal ifølge oplysningerne også fokusere på Onavo, en israelsk app, der analyserede brugernes mobilforbrug. Facebook købte appen, som tilbød en gratis service med at beskytte brugernes data, i 2013, hvorefter trafikken på Onavos servere blev sendt over på Facebooks.

Herefter kunne Facebook følge med i trafikken og analysere, hvordan brugerne anvendte deres mobiltelefoner, og den viden blev ofte brugt i interne markedsanalyser hos Facebook, skriver The Wall Street Journal, ligesom den viden støttede koncernen i opkøbet af Whatsapp for 22 mia. dollar i 2014.

Onavo, der blev lukket ned tidligere i år, betød også, at Facebook på et tidspunkt kunne følge med i antallet af beskeder, brugere af Snapchat sendte.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere