MediaWatch

Mediechefer: Kamp om bannerannoncer er svær at vinde

Google og Facebook har taget så stor en bid af det digitale annoncemarked bl.a. på bannerannoncer, at mediechefer ser i andre retninger for at hente vækst.

Lars Sander Matjeka, adm. direktør, Aller Media. | Foto: Ulrik Jantzen/Aller Media

Internationale giganter – særligt Google og Facebooks – indtog på annoncemarkedet har mere eller mindre slukket forventninger om at tjene store penge på bannerannoncer. Sådan lyder det fra TV 2 og Aller Media til Finans.

Ifølge mediet tegnede Facebook sig i 2018 for 40 pct. af bannermarkedet i Danmark. Det var en gedigen vækst fra en markedsandel på 27 pct. i 2014.

"For få år siden troede mange mediehuse, at digitale bannerannoncer kunne blive det nye store vækstområde, men Google og Facebook har ændret den opfattelse. I stedet handler det om at skabe vækst på digitale abonnementer, og det er vi i fuld gang med hos Aller," siger Lars Sander Matjeka, adm. direktør for Aller Media, til Finans, og nogenlunde samme meldinger lyder fra TV 2's kommercielle direktør, Flemming Rasmussen.

Ligesom Aller Media er abonnementskroner en prioritet for bl.a. TV 2, der har sat streamingtjenesten TV 2 Play i centrum for udviklingen, og Nordic Entertainment Group, hvis streamingtjeneste Viaplay ved udgangen af andet kvartal havde 1,42 mia. abonnenter i Norden.

Mere fra MediaWatch

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs