MediaWatch

Mediechefer: Kamp om bannerannoncer er svær at vinde

Google og Facebook har taget så stor en bid af det digitale annoncemarked bl.a. på bannerannoncer, at mediechefer ser i andre retninger for at hente vækst.

Lars Sander Matjeka, adm. direktør, Aller Media. | Foto: Ulrik Jantzen/Aller Media

Internationale giganter – særligt Google og Facebooks – indtog på annoncemarkedet har mere eller mindre slukket forventninger om at tjene store penge på bannerannoncer. Sådan lyder det fra TV 2 og Aller Media til Finans.

Ifølge mediet tegnede Facebook sig i 2018 for 40 pct. af bannermarkedet i Danmark. Det var en gedigen vækst fra en markedsandel på 27 pct. i 2014.

"For få år siden troede mange mediehuse, at digitale bannerannoncer kunne blive det nye store vækstområde, men Google og Facebook har ændret den opfattelse. I stedet handler det om at skabe vækst på digitale abonnementer, og det er vi i fuld gang med hos Aller," siger Lars Sander Matjeka, adm. direktør for Aller Media, til Finans, og nogenlunde samme meldinger lyder fra TV 2's kommercielle direktør, Flemming Rasmussen.

Ligesom Aller Media er abonnementskroner en prioritet for bl.a. TV 2, der har sat streamingtjenesten TV 2 Play i centrum for udviklingen, og Nordic Entertainment Group, hvis streamingtjeneste Viaplay ved udgangen af andet kvartal havde 1,42 mia. abonnenter i Norden.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs