MediaWatch

Facebook udvider i Danmark: Vi har brug for at være mere tilstede

Efter et år med kontor i Danmark opruster Facebook sin base i landet. Formålet er bl.a. fremstød blandt små og mellemstore annoncører og at forsvare sig i den offentlige debat.

Foto: Ritzau Scanpix/AFP/Daniel Leal-Olivas

Uden de store armbevægelser åbnede Facebook sidste år kontor i Danmark og rykkede med få medarbejdere ind i et kontorhotel i Havnegade i København.

Siden har teckkoncernen besluttet at skrue op for den danske tilstedeværelsen og har nu etableret hovedkontor i Valby med 13 ansatte og fem mere på vej, skriver Finans.

"Vi ser et stort behov hos vores kunder for at forstå, hvordan de skal bruge vores produkter på en forbrugervenlig måde. Det er jo meget forskelligt fra for eksempel at indrykke tv-reklamer. Vi kan også være mere proaktive. For eksempel arrangerer vi nu ture rundt i Danmark, så vi kan mødes med hundredvis af SMV’er og undervise dem,"forklarer Facebooks nordiske chef, Martin Ingemansson, til Finans.

Ud over at udvide kundegrundlaget har Facebook også en anden agenda, der handler om PR og at kunne blande sig mere i debatter om f.eks. ytringsfrihed eller det digitale annoncemarked, hvor Facebook især de senere år har været genstand for kritik. Techkoncernen deltog af samme grund i flere debatter på Folkemødet på Bornholm i år, repræsenteret af tidligere rådgiver for Søren Pind Martin Ruby, som i dag er policy-chef for Facebook i Norden og Benelux.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs