MediaWatch

Kritiserede netmedier høster kendskab på Facebook

Syv netmedier, der betegnes som journalistisk underlødige af en række medieforskere, har til sammen lige så mange eller flere interaktioner på Facebook end nogle af de klassiske, publicistiske nyhedsmedier, skriver Politiken.

Foto: Ritzau Scanpix/Kasper Palsnov

Facebook spiller en central rolle for distributionen af indholdet fra syv netmedier, som en række medieforskere har karakteriseret som medier med underlødig journalistik - også kaldet junk news. Det skriver Politiken mandag.

De syv medier havde fra september til marts til sammen næsten lige så mange interaktioner - det vil sige likes og delinger - månedligt på Facebook som Jyllands-Posten og flere end Information. Det viser en opgørelse, Politiken Analyse har foretaget med data fra konsulentbureauerne Common Consultancy og Analyse & Tal.

Tallene er bekymrende, mener progfessor og medieforsker Peter Bro fra Syddansk Universitet, fordi de kritiserede netmedier ofte spreder misinformation ifølge forskerne.

"Junkmediernes udbredelse på de sociale medier er overraskende, set i lyset af hvor bekymrende det indhold, de leverer, er. Omvendt kan man sige, det er mindre overraskende, netop fordi de udnytter tidens medieteknologier til fulde," siger Peter Bro til Politiken.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs