MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Uge 17 er ved at være gået, og dermed er det tid til en kvik opsamling på de seneste fire døgns gøren og laden i mediebranchen. Nye reklametal og populære låne-lydbøger er blandt overskrifterne.

Foto: Ritzau Scanpix/Kasper Palsnov

I den forgangne uge - som takket være 2. Påskedag har været lidt kortere end ellers - har historien om FM4-udbuddet for en gangs skyld ligget stille. Til gengæld har vi bl.a. haft næsen i udviklingen på annoncemarkedet og debatten om nulmoms – og så er der nyt på jobfronten. Velkommen til denne uges gennemgang af de vigtigste nedslagspunkter i mediebranchen.

Vi lægger ud i regnskabsafdelingen, hvor Stofa stod for ugens første årsstatus. Den næststørste tv- og internetudbyder landede i 2018 et overskud på et tocifret millionbeløb efter en reduktion i selskabets omkostninger. Stofa er ejet af energikoncernen SE, som også har opkøbt tv-udbyderen Boxer. SE's årsrapport for 2018 viste fredag, at Boxer i 2018 gik fra minus til plus på bundlinjen.

DR's bestyrelse og reklamemarkedet

DR's bestyrelsesformand Marianne Bedsted fortalte i et større interview om rammerne for den nye bestyrelses arbejde, og at der fremover vil være en lavere mødekadance - men flere møder uden for København. Formanden vil dog ikke forholde sig til betydningen af et potentielt regeringsskifte: "Lige nu og det næste år er der brug for arbejdsro," lyder det.

Vi hopper fluks videre til rapporten Det Danske Reklamemarked 2018, som onsdag blev offentliggjort med tal for, hvordan det gik på det samlede danske reklamemarked sidste år. Omsætningen rykkede yderligere over på digitale kanaler, og onlineannoncering udgør nu næsten 60 pct. af den samlede omsætning på 13,9 mia. kr. Den samlede vækst var lavere i 2018 end året før.

Danske Medier mener, at onlineplatformenes kraftfulde vækst presser den danske indholdsproduktion, mens kommunikations- og mediebureauet Mindshare ser en bevægelse væk fra de traditionelle reklamekanaler.

Nulmoms splitter

Og fra én historie om digitale platforme til den næste: Mange vælgere undgår politikernes opslag på nettet. Det viser en undersøgelse af vælgernes brug af medier fra KMD Analyse, som også har spurgt, hvilken mediekanal vælgerne foretrækker at få deres politiske nyheder igennem op til et valg. Et stort flertal - otte ud af ti - pegede på landsdækkende tv.

Vi bliver ved det nært forestående folketingsvalg - for Danske Medier frygter, at det kan risikere at spænde ben for indførelsen af den digitale nulmoms for aviser, som ellers står til at træde i kraft 1. juli. "Det er dybt bekymrende," lyder det fra Jesper Rosener, som udover at være formand for Danske Medier også er adm. direktør for Jysk Fynske Medier. Samtidig lyder der højlydt kritik af forslaget om den digitale nulmoms fra bl.a. Egmonts magasinforretning, som sammen med Aller Media har hyret KPMG til at stoppe den digitale nulmoms på aviser.

Populære lydbøger og podcast

Vi slutter af med ikke mindre end to forskellige historier om lyd. Ereolens regnskab for første kvartal viser, at læserne strømmer til den digitale udlånstjeneste, og at særligt lydbøgerne er populære.

Også webmediet Heartbeats mærker en stigende interesse for lyd og har oprustet på medarbejderfronten for at få hænder nok til den store efterspørgsel, der er på podcast af høj kvalitet. Den kommende streamingtjeneste for podcast, Podimo, fylder godt i mediets bureauben.

Navnenyt

DR’s mangeårige politiske journalist 47-årige Uffe Tang skifter DR Byen ud med TV 2 News, hvor han skal være studievært.

Den tidligere elitesvømmer Rikke Møller Pedersen skifter fra svømmehallen til mediebranchen og bliver 1. juni vært på TV 2 Sportsnyhederne.

Kommerciel direktør på Politiken, Natasha Brandt, bliver ny adm. direktør for internetboghandlen Saxo.com, som JP/Politikens Hus har overtaget. Hun overtager stillingen efter Jørgen Balle Olesen.

Christoffer Zieler har været journalist og bladtegner på Universitetsavisen hos Københavns Universitet, men rykker nu op i geleddet som ansvarshavende redaktør. Han overtager stillingen efter Dennis Christensen, som er skiftet til Djøfbladet.

Laurids Bæk Simonsen tiltræder 1. maj stillingen som pressechef i fagforbundet BUPL. Han kommer fra en stilling som presse- og kommunikationschef i Headspace Danmark og efterfølger Michael Andersen, som er skiftet til Københavns Professionshøjskole.

Vi bliver ved fagbevægelsen, hvor der sker udskiftning på posten som ansvarshavende redaktør for forbundene JA’s og DSL’s medier. Journalist Malene Breusch Hansen afløser Marianne Tinggaard efter 32 år på posten.

Det læste vi i andre medier

Torsdag bragte Altinget et debatindlæg fra Danske Mediers adm. direktør Morten Langager, som mener, at politikerne må gøre noget ved den uretfærdige konkurrence fra techgiganterne, som presser de journalistiske medier.

I Financial Times kunne vi læse, at Facebook er klar til at bøje sig for kritik fra medlemmer af EU-Parlamentet og løsne op for det sociale medies nye regler om politisk annoncering op til EU-valget.

Filmmagasinet Ekko bragte også et læseværdigt interview med DR's dramachef Christian Rank om fremtiden for DR Drama.

Med ønsket om en god weekend,

MediaWatch

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere