En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
15.04.2019kl. 08.18

Føljeton udvider med bureauarbejde: ”Man kan hurtigt blive forført i det”

Føljeton har påtaget sig sin første bureauopgave for Børsens nye kunstmagasin, Atelier, og ifølge adm. direktør Søren Høgh Ipland er det ikke en enlig svale: "Jo flere sammenhænge vi kan indgå i, jo bedre går det for os".
af KIT LINDHARDT

Siden Føljetons lancering i 2015 har mediet satset på at være sit eget nyhedsmedie med egne produkter. Den tid er ikke forbi – men nu har forretningen med sin første bureauaftale tilføjet et ekstra ben til butikken.

I sidste uge fortalte Børsen til MediaWatch, at det hovedsageligt er Føljeton, der leverer indholdet til det nye, ugentlige kunstmagasin Atelier. Tilbuddet fra Børsen satte ifølge Føljetons adm. direktør, Søren Høgh Ipland, skub i nogle større tanker om, hvad det egentlig er, Føljeton kan og vil i fremtiden. Men først og fremmest var tilbuddet ”for sjovt at sige nej til”.

”Da Børsen kom med det tilbud, slog det os, at vi gerne ville lave noget med kunst. Vi syntes, det med at lave dybdegående magasinjournalistik omkring kunstverdenen kunne blive rigtig fedt, og det er ikke ligefrem noget, det danske mediemarked vælter i,” lyder det fra Søren Høgh Ipland.

”Det, der også slog os, var, at vi de seneste år har fokuseret mere og mere på publicistiske nicher. Vi startede ud med en idé om, at Føljeton kunne være et omnibusoverbrand, som kunne konkurrere med de allerstørste aviser i Danmark. Det er tydeligt, at Føljeton aldrig bliver så stort som Politiken, men til gengæld har vi en gruppe meget dedikerede læsere. Så vi fandt ud af, at vi er et nichemedie – og den måde, vi kan vokse på, er ved at beskæftige os med de her publicistiske nicher. For det er der, meget af væksten i mediemarkedet sker,” siger han.

Føljeton skal ugentligt levere ca. otte artikler til Atelier og har i den forbindelse ansat en ekstra journalist, Birgitte Ellemann Höegh, som skal arbejde dedikeret med kunstmagasinet og fungere som både redaktør og skribent. Birgitte Ellemann Höegh udgav i 2018 en bog om kunstneren Michael Kvium. Føljetons øvrige journalister og tilknyttede freelancere vil også levere indhold til magasinet.

Kræver den rette balance

Bureauet kommer til at fylde mere hos Føljeton i fremtiden, og der er da også et samarbejde mere på vej, som Søren Høgh Ipland dog endnu ikke kan løfte sløret for. Man kunne måske tro, at det handler om at få flere penge i butikken – men det afviser direktøren. Forretningen står og falder ikke med de nye bureauopgaver. Det handler ifølge Søren Høgh Ipland snarere om, at bureauarbejdet kan berige og understøtte Føljetons egne produkter:

”Det skal gøres rigtigt, og det skal gøres i de sammenhænge, hvor bureauarbejdet kan skabe nogle synergier med det andet, vi laver. Når vi laver Børsen, så beriger det det, vi laver på Føljeton. Vi har helt klart glæde af, at vores journalister kommer ud og ser verden og beskæftiger sig med en masse forskelligt og kommer in the know på en mere kvalificeret måde i nogle andre nicher,” siger han.

Der skal dog trædes varsomt og findes en god balance mellem at være indholdsleverandør og lave egne produkter – så det ene ben ikke løber med al opmærksomheden.

”Man kan hurtigt blive forført i det. Hvis du kan få landet nogle store kunder, kan du hurtigt generere en større omsætning end ved at bygge et medie op og sælge abonnenter til almindelige mennesker. Men bureau er noget andet end produkt, og hvis man bliver forført af bureauopgaverne, taber man lige pludselig produktet på gulvet,” siger Søren Høgh Ipland.

Flere selvstændige nicheprodukter

Udover Føljeton udkommer mediet i dag med nyhedsbrevene Morgenpost og Dkpol, og om fem år er der ifølge direktøren kommet endnu flere selvstændige nicheprodukter til – et sted mellem fem og ti, lyder vurderingen.

”Du kan aldrig få lige så mange mennesker til at kende Føljeton som Politiken, men i den ideelle verden kunne vi godt tænke os, at vi ved at satse på nicherne kunne komme op på et tal, som samlet kunne få et publikum, der begynder at komme deropad.”

Bureau-delen af forretningen vil i ifølge Søren Høgh Ipland i høj grad også være en del af forretningen om fem år – for ”jo flere medier, vi er med til at lancere, jo bedre bliver vi til at lancere vores egne nichemedier.”

”Vi lærer noget om alle de forskellige målgrupper, hvad der virker og ikke virker, hvordan tingene skal se ud, hvordan man gør ting digitalt, når man lancerer de her medier. Så jo flere sammenhænge vi kan indgå i, jo bedre går det for os,” siger Søren Høgh Ipland.

Føljeton har ikke offentliggjort regnskab for 2018 endnu, men kom efter underskud i sine to første leveår i 2017 ud med et positivt resultat på 400.000 kr. - og en forventning om øget overskud i 2018.

Børsen søsætter kunstmagasin – Føljeton leverer indholdet 

Relaterede artikler:

  • Foto: Asger Mortensen

    Børsen søsætter kunstmagasin – Føljeton leverer indholdet

    For abonnenter

  • Foto: PR/JP/Politikens Hus

    Saxo vil invitere kunderne med bag om kulisserne for at imødegå Amazon

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Læs også

Foto: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Business Intelligence Specialist

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge