MediaWatch

Føljeton udvider med bureauarbejde: ”Man kan hurtigt blive forført i det”

Føljeton har påtaget sig sin første bureauopgave for Børsens nye kunstmagasin, Atelier, og ifølge adm. direktør Søren Høgh Ipland er det ikke en enlig svale: "Jo flere sammenhænge vi kan indgå i, jo bedre går det for os".

Siden Føljetons lancering i 2015 har mediet satset på at være sit eget nyhedsmedie med egne produkter. Den tid er ikke forbi – men nu har forretningen med sin første bureauaftale tilføjet et ekstra ben til butikken.

I sidste uge fortalte Børsen til MediaWatch, at det hovedsageligt er Føljeton, der leverer indholdet til det nye, ugentlige kunstmagasin Atelier. Tilbuddet fra Børsen satte ifølge Føljetons adm. direktør, Søren Høgh Ipland, skub i nogle større tanker om, hvad det egentlig er, Føljeton kan og vil i fremtiden. Men først og fremmest var tilbuddet ”for sjovt at sige nej til”.

”Da Børsen kom med det tilbud, slog det os, at vi gerne ville lave noget med kunst. Vi syntes, det med at lave dybdegående magasinjournalistik omkring kunstverdenen kunne blive rigtig fedt, og det er ikke ligefrem noget, det danske mediemarked vælter i,” lyder det fra Søren Høgh Ipland.

”Det, der også slog os, var, at vi de seneste år har fokuseret mere og mere på publicistiske nicher. Vi startede ud med en idé om, at Føljeton kunne være et omnibusoverbrand, som kunne konkurrere med de allerstørste aviser i Danmark. Det er tydeligt, at Føljeton aldrig bliver så stort som Politiken, men til gengæld har vi en gruppe meget dedikerede læsere. Så vi fandt ud af, at vi er et nichemedie – og den måde, vi kan vokse på, er ved at beskæftige os med de her publicistiske nicher. For det er der, meget af væksten i mediemarkedet sker,” siger han.

Føljeton skal ugentligt levere ca. otte artikler til Atelier og har i den forbindelse ansat en ekstra journalist, Birgitte Ellemann Höegh, som skal arbejde dedikeret med kunstmagasinet og fungere som både redaktør og skribent. Birgitte Ellemann Höegh udgav i 2018 en bog om kunstneren Michael Kvium. Føljetons øvrige journalister og tilknyttede freelancere vil også levere indhold til magasinet.

Kræver den rette balance

Bureauet kommer til at fylde mere hos Føljeton i fremtiden, og der er da også et samarbejde mere på vej, som Søren Høgh Ipland dog endnu ikke kan løfte sløret for. Man kunne måske tro, at det handler om at få flere penge i butikken – men det afviser direktøren. Forretningen står og falder ikke med de nye bureauopgaver. Det handler ifølge Søren Høgh Ipland snarere om, at bureauarbejdet kan berige og understøtte Føljetons egne produkter:

”Det skal gøres rigtigt, og det skal gøres i de sammenhænge, hvor bureauarbejdet kan skabe nogle synergier med det andet, vi laver. Når vi laver Børsen, så beriger det det, vi laver på Føljeton. Vi har helt klart glæde af, at vores journalister kommer ud og ser verden og beskæftiger sig med en masse forskelligt og kommer in the know på en mere kvalificeret måde i nogle andre nicher,” siger han.

Der skal dog trædes varsomt og findes en god balance mellem at være indholdsleverandør og lave egne produkter – så det ene ben ikke løber med al opmærksomheden.

”Man kan hurtigt blive forført i det. Hvis du kan få landet nogle store kunder, kan du hurtigt generere en større omsætning end ved at bygge et medie op og sælge abonnenter til almindelige mennesker. Men bureau er noget andet end produkt, og hvis man bliver forført af bureauopgaverne, taber man lige pludselig produktet på gulvet,” siger Søren Høgh Ipland.

Flere selvstændige nicheprodukter

Udover Føljeton udkommer mediet i dag med nyhedsbrevene Morgenpost og Dkpol, og om fem år er der ifølge direktøren kommet endnu flere selvstændige nicheprodukter til – et sted mellem fem og ti, lyder vurderingen.

”Du kan aldrig få lige så mange mennesker til at kende Føljeton som Politiken, men i den ideelle verden kunne vi godt tænke os, at vi ved at satse på nicherne kunne komme op på et tal, som samlet kunne få et publikum, der begynder at komme deropad.”

Bureau-delen af forretningen vil i ifølge Søren Høgh Ipland i høj grad også være en del af forretningen om fem år – for ”jo flere medier, vi er med til at lancere, jo bedre bliver vi til at lancere vores egne nichemedier.”

”Vi lærer noget om alle de forskellige målgrupper, hvad der virker og ikke virker, hvordan tingene skal se ud, hvordan man gør ting digitalt, når man lancerer de her medier. Så jo flere sammenhænge vi kan indgå i, jo bedre går det for os,” siger Søren Høgh Ipland.

Føljeton har ikke offentliggjort regnskab for 2018 endnu, men kom efter underskud i sine to første leveår i 2017 ud med et positivt resultat på 400.000 kr. - og en forventning om øget overskud i 2018.

Børsen søsætter kunstmagasin – Føljeton leverer indholdet

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere