MediaWatch

Annoncører kritiserer mediebureauer for uklarhed om rabatordninger

Manglende gennemsigtighed i de pengestrømme og rabatter, som mediebureauerne opnår i medieindkøbet, sætter tilliden til bureauerne på hård prøve, mener Dansk Annoncørforening.

PR/Dansk Annoncørforening
Holger Wilcks, direktør, Dansk Annoncørforening. Foto: PR/Dansk Annoncørforening

Dansk Annoncørforening kritiserer mediebureauer for ikke at give kunderne tilstrækkelig indsigt i rabatordninger og pengestrømme i medieindkøbet, de varetager for kunderne. Det skriver Jyllands-Posten.

Når bureauerne køber især digital reklameplads på vegne af danske virksomheder, er det for svært at gennemskue pengestrømmene i processen, og hvor meget der går til mellemled som teknologiplatforme, og hvordan rabatterne, som bureauerne opnår, kanaliseres, lyder kritikken.

"Ofte har annoncørerne svært ved at få indblik i, om de rabatter, som bureauerne opnår i medieindkøbet, bliver ført tilbage til annoncørerne selv. Det har skabt en regulær tillidskløft," siger Holger Wilcks, adm. direktør i Dansk Annoncørforening, til Jyllands-Posten.

I landets største mediebureau, GroupM, erkender topchef Jonas Hemmingsen, at bureauerne ikke har været gode nok til at levere transparens, men han afviser, at bureauet selv skummer fløden af de rabatter, koncernen opnår.

"Men jeg kan i hvert fald sige på GroupM's vegne, at de rabatter, som ifølge kontrakterne skal tilfalde annoncørerne, bliver ført tilbage til annoncørerne. Men jeg er enig i, at vi kan være mere åbne over for vores kunder," siger han til Jyllands-Posten.

Bureauer giver GroupM-chef ret i betragtninger om transparens

Annoncørforeningen sætter fokus på interessekonflikter med mediebureauer

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere