MediaWatch

Facebooks indsamling af oplysninger bekymrer flertal

82 pct. af danskerne er bekymrede for platformens personoplysninger om brugerne, viser meningsmåling foretaget for Politiken. Halvdelen af de adspurgte mener, at reklamer fylder for meget på Facebook.

Foto: Ritzau Scanpix/Reuters/Dado Ruvic

En flertal af danskerne udtrykker bekymring for Facebooks indsamling af personlige oplysningerne om brugerne på det sociale medier. Det skriver Politiken på baggrund af en meningsmåling, som Megafon har foretaget for avisen.

Helt præcist svarer 82 pct., at de er enten helt eller overvejende enige i, at det bekymrer dem, at Facebook indsamler personlige oplysninger om deres brugere.

Målingen kommer i kølvandet på en række sager, hvor Facebooks ageren er blevet sat i kritisk lys. Og Facebook bedyrer, at selskabet har taget fat på problemerne.

"2018 var præget af sager, der viste, at vi ikke har haft et tilstrækkeligt bredt syn på vores ansvar, men også samtidig et år, hvor vi satte handling bag erkendelsen: I 2018 alene har vi investeret et tocifret milliardbeløb i sikkerheden på platformen," skriver Peter Münster, kommunikationschef for Facebook i Norden, i et skriftligt svar til Politiken.

Meningsmålingen viser desuden, at 66 pct. af de adspurgte mener, der er for mange irrelevante opslag på Facebook, og halvdelen mener, at reklamer fylder for meget på platformen.

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs