MediaWatch

Instagram og annoncer løfter Facebooks omsætning

Det månedlige antal aktive brugere på Facebook er steget til 2,32 mia., viser kvartalsregnskab.

Facebooks stifter og topchef, Mark Zuckerberg. Foto: Ritzau Scanpix/AP/Marcio Jose Sanchez

Facebook overrasker i sit regnskab for fjerde kvartal positivt. Selskabet leverer i regnskabet en omsætning, der er steget til 16,91 mia. dollar. Det svarer til omkring 110 mia. kr.

Analytikerne forventede en omsætning på 16,39 mia. dollar — cirka 106,5 mia. kr.

Overskuddet er ifølge nyhedsbureauet AFP steget med hele 61 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

Væksten kan Facebook takke en voksende Instagram-forretning og en støt stigende vækst i sit annoncesalg til virksomheder for.

Det månedlige antal aktive brugere er steget til 2,32 mia. – hvilket falder godt i tråd med forventningerne. Det er en stigning på 9 pct. i forhold til året før.

"Vores fællesskab og forretning fortsætter med at vokse," siger stifter og topchef Mark Zuckerberg i en meddelelse.

Færre bruger Facebook i Danmark

Facebook har ellers knoklet med at holde antallet af aktive Facebook-brugere oppe. Ifølge DR Medieforskning og rapporten Medieudviklingen 2018 var færre danskere på Facebook dagligt i 2018. Ifølge rapporten er det specielt de 12-24-årige, som bruger mindre tid på Facebook.

Efter regnskabet stiger aktien med næsten 7 pct. i eftermarkedet.

Facebook vokser også massivt, hvad angår ansatte. Den 31. december var antallet af ansatte hos det sociale medie 35.587.

Haris Anwar, der er analytiker hos investing.com, fortæller efter regnskabet, at det værste er ovre for det sociale medie.

"Dets annonceforretning og brugerengagement er ikke blevet påvirket trods den negative storm det seneste år," siger analytikeren.

Facebook har lovet at fokusere på privatliv og sikkerhed på Facebook efter en række sager om delt brugerdata og propaganda, som har skadet det sociale medies image.

/ritzau/Reuters

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere