MediaWatch

Svenske unge har svært ved at skelne nyheder fra reklamer

88 pct. af svenske gymnasieelever, der deltog i en undersøgelse, kunne ikke skelne mellem nyheder og reklamer i en af Sveriges største aviser.

Foto: Colourbox

Mange svenske unge har svært ved at identificere fakta i nyhedsstrømmen på nettet. Det viser et nyt studie udgivet af det videnskabelige tidsskrift Nordicom Review ved Göteborg Universitet, fremgår det af en pressemeddelelse.

Undersøgelsen testede 483 svenske gymnasieelevers evne til at gennemskue troværdigheden af nyhederne på nettet.

68 pct. af de unge svenskere vurderede selv, at deres evne til at gennemskue fakta var god eller meget god. Det viste sig til gengæld, at 88 pct. af gymnasieeleverne ikke kunne skelne mellem nyheder og reklamer i en af Sveriges mest læste aviser, da de fik til opgave at gøre dette.

"At teenagere ikke er så gode til at bestemme en kildes troværdighed understreger også vigtigheden af at få adgang til pålidelige nyheder," siger Thomas Nygren, der står bag undersøgelsen og er lektor i didaktik ved Uppsale Universitet, i en pressemeddelelse.

Han peger på, at en viden om digital kildekritik aldrig har været vigtigere end i dag.

"Resultaterne af undersøgelsen viser, at undervisning i kildekritik er afgørende for at fremme kritisk og konstruktiv vurdering af nyheder på nettet blandt alle unge, uanset baggrund og forhold i hjemmet," siger Thomas Nygren.

Mere fra MediaWatch

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs