MediaWatch

Zuckerberg forsøger at imødegå kritik med kronik

Med et mål om at afmystificere og forklare Facebooks forretningsmodel rykker stifter og topchef Mark Zuckerberg ud med en kronik, der bl.a. sætter ord på Facebooks brug af viden om brugerne.

Mark Zuckerberg, stifter og adm. direktør, Facebook. | Foto: Ritzau Scanpix/Reuters/Charles Platiau

I en kronik, som bringes i bl.a. Berlingske, forsøger Mark Zuckerberg, Facebooks stifter og adm. direktør, at imødegå noget af den kritik, som har ramt den sociale medieplatform den seneste tid.

Formålet med kronikken er ifølge dens overskrift at "afmystificere" Facebooks måde at tjene penge på – og selskabets data og viden om sine brugere.

"Folk fortæller os hele tiden, at hvis de skal se annoncer, vil de gerne have, at de er relevante. Det betyder, at vi bliver nødt til at forstå, hvad de er interesserede i. Derfor opretter vi kategorier baseret på de sider, folk besøger, hvad de klikker på og så videre - for eksempel folk, der godt kan lide sider om havebrug, og som bor i Spanien. Og så tager vi betaling fra annoncører, som gerne vil vise annoncer til den kategori af mennesker," skriver Mark Zuckerberg i kronikken.

Han skriver videre, at Facebook ikke sælger brugeres data til annoncører, og at "clickbait og andet junk" ikke er i Facebooks interesse at have på platformen.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs