MediaWatch

Unge nordmænd drosler ned på Facebook

Andelen af Norges ungdom, der har en Facebook-profil, falder. Det viser en ny undersøgelse af nordmændenes sociale medie-forbrug. Også i Danmark er der sket et fald.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Richard Drew/Arkiv

En ny undersøgelse viser, at 90 pct. af nordmændene mellem 18 og 29 år har en Facebook-profil i dag. For et år siden var det 93 pct. Det skriver det norske medie Kampanje.

Foruden nedgangen af nordmænd, der er på Facebook, er der en lignende tendens på Instagram og Snapchat. Her er andelen af nordmænd mellem 18 og 29 år, der har en Snapchat-profil, faldet fra 90 til 83 pct. det seneste år. På Instagram er andelen faldet fra 87 til 77 pct.

Tallene overrasker analysevirksomheden Ipsos, der står bag undersøgelsen.

"Vi har undersøgt, om der har været noget galt med udvælgelsen og metoden, men vi har ikke fundet noget. Der er mange flere, der svarer, at de ikke har en profil," siger den norske country manager i Ipsos, Nathalie Eyde Warembourg, til Kampanje.

Også i Danmark er der sket et fald i andelen af unge, der bruger Facebook. Blandt de 16-24-årige faldt andelen af internetbrugere, der bruger Facebook, fra 97 procent i 2017 til 96 procent i 2018 ifølge en undersøgelse fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Tal fra DR Medieforskning viser samme tendens. Mens der i 2017 var 81 pct. af de 12-24-årige, der lagde vejen forbi Facebook dagligt, faldt tallet i 2018 til 73 pct. ifølge "Medieudviklingen 2018", som DR Medieforskning udgiver sidst i januar.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs