MediaWatch

Ordførere er skeptiske over for TV 2-regioners Youtube-satsning

TV Syd og TV 2 Østjylland er gået sammen om en ny komedieserie, der skal udgives på Youtube, men medieordførere er skeptiske.

Ritzau Scanpix/Ólafur Steinar Gestsson
Foto: Ritzau Scanpix/Ólafur Steinar Gestsson

"GG Horsens" hedder den nye komedieserie, som TV Syd og TV 2 Østjylland er gået sammen om at producere. Serien, der handler om en ung kvindelig gamer, bliver primært produceret til Youtube, så den kan nå de unge seere. Det skriver Jyllands-Posten.

Den nye satsning bliver modtaget med blandede følelser af medieordførerne Mogens Jensen (S) og Morten Marinus (DF), der synes, det er positivt, at de regionale TV-stationer forsøger at række ud efter de unge. De er til gengæld bekymrede over, at man lægger dansk licensbetalt indhold ud på Youtube.

"Man skal ikke bare skubbe indhold over til udenlandske aktører, der trækker penge ud af det danske annoncemarked. Det er med til at svække den danske medieverden og udfordrer vores evne til at opretholde et højt niveau for danskproduceret indhold. På den måde bruger man licenskroner på at grave sin egen grav," siger Morten Marinus til Jyllands-Posten.

Direktør for TV 2 Østjylland, Inga Vind, kan godt se, at det er en vigtig diskussion, men hun påpeger også, at hvis de danske public service medier ikke handler nu og forsøger at nå de unge, vil de tabe dem på gulvet.

Serien får premiere d. 7. september, hvor den vises på Youtube, samt TV Syds og TV 2 Østjyllands egne kanaler.

TV 2 Østjylland har tidligere haft succes på Youtube. I efteråret 2018 lancerede de serien "Selvglad", der samlet fik over en halv million visninger.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere