MediaWatch

Analyse: Danske annoncører vil træde mere på speederen i 2019

Annoncørerne er klar til at investere flere penge i deres marketingbudgetter i 2019 sammenlignet med 2018, viser rundspørge til danske annoncører.

Jens Dresling/Ritzau/Arkiv
Foto: Jens Dresling/Ritzau/Arkiv

De danske annoncører er klar til at booste deres markingtinginvesteringer i år. Det skriver Dansk Markedsføring på baggrund af analysen Myimage, der er foretaget af Myresearcher.

Analysen vurderer, at de danske marketingbudgetter i år vil vokse med 3,9 pct. Til sammenligning lød den ventede vækst i 2018 på 2,8 pct., og ifølge mediebureauet IUM kommer den forventning til at holde stik.

Det ventes, at særligt de mindre annoncører vil øge marketingbudgetterne i år. De store annoncører, med marketingbudgetter på mere end 50 mio. kr., har dog også planer om at investere, og det er en vending i forhold til forrige år, hvor de største spillere forventede at skrue ned for budgetterne i 2018.

Hvorvidt marketingbudgetterne reelt ender med at vokse knap 4 pct. i år, er dog et åbent spørgsmål, mener adm. direktør hos Myresearch, Mogens Østergaard.

"Den seneste tids uro på aktiemarkederne vil formentlig få nogle af annoncørerne til at holde lidt igen, i forhold til hvordan tingene så ud for et par måneder siden. Så den endelige vækst i 2019 kommer nok snarere til at ligge på det niveau, vi så i 2018," siger han til Dansk Markedsføring.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere