MediaWatch

Netflix jagter Oscar-drømmene

Netflix har brudt med sit hidtidige princip og lader udvalgte film blive vist i biografen. Selv peger streamingtjenesten på, at det handler om at tilbyde brugerne de bedste produkter, men biografernes organisation mener, at Netflix vil klemme sig ind i løbet om prestigefyldte filmpriser.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Christophe Ena

Streamingtjenesten Netflix havde op til weekenden premiere på sin film "Roma" i en række danske biografer, hvor filmen spilller blot syv dage. Det skriver Politiken.

Tidligere har Netflix-filmene "The Ballad of Buster Scruggs" og "Bird Box" også fundet vej til det store lærred, hvor de ligesom seneste skud på stammen har spillet syv dage - hvilket er minimumskravet til film, som gerne vil i betragtning til en oscarstatuette.

Hidtil har Netflix haft det som princip, at man ville lade egne produktioner få premiere på Netflix for dermed at prioritere sine kunder, men ifølge Netflix skyldes skiftet nu, at streamingtjenesten bl.a. gerne vil efterkomme filminstruktørernes ønske.

"Netflix giver nogle film eksklusiv begrænset tid i biografen. Det gør vi på baggrund af den succes, vi har oplevet med vores biograf- og Netflix-release af film som "22. juli", "Roma" og "The Ballad of Buster Scruggs". Vores medlemmer nyder godt af, at vi tilbyder film af højeste kvalitet fra verdensklassefilmskabere, og vores filmskabere nyder godt af, at vi får deres kunstneriske produktioner ud til så mange mennesker som muligt i mere end 190 lande verden over," skriver Netflix i et skriftligt svar til Politiken.

Spørger man Kim Pedersen, der er formand for brancheorganisationen Danske Biografer, handler Netflix' ændrede tilgang dog også om, at streaminggiganten med sine biografvisninger vil leve op til de krav, som medfører, at streamingtjenestens produktioner kan kvalificere sig til at blive nomineret ved Oscaruddelingen.

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs