MediaWatch

Berlingske har meldt sig ud af dealmarkedet - konkurrenterne bliver

Berlingske Media siger farvel og tak til det digitale tilbudsmarked, mens konkurrenter på medie- og dealmarkedet ikke har planer om at trække sig. Hos et af de konkurrende mediehuse kom handlen som en overraskelse.

Foto: Ritzau Scanpix/Thomas Lekfeldt

I sidste uge trak Berlingske Media sig ud af dealmarkedet og frasolgte forretningen i Sweetdeal. Køberen var Carsten Blom-Hannsen, der ud over at være tidligere salgsdirektør i Berlingske Media fra 2015 til 2017 var med til at stifte netbutikken Boozt i 2007 og for knap et år siden også opkøbte møbelkæden Biva, kort efter kæden blev begæret konkurs. Han er i dag direktør for kæden.

Sweetdeal, der sammen med Spot Deal, Deal.dk og Downtown hører til de største på det danske marked, blev ifølge Berlingskes topchef handlet for et etcifret millionbeløb i et udbud, hvor der var flere bydere om bordet.

"Der var fire forskellige bydere på Sweetdeal," siger Anders Krab-Johansen, koncernchef og udgiver i Berlingske Media, der ikke ønsker at uddybe, hvilke andre bydere der var tale om.

"Det er højst overraskende for mig"

Hos konkurrenten i Deal.dk, der er regionalt forankret og ejet af Jysk Fynske Medier, Nordjyske Medier, Sjællandske Medier og Herning Folkeblad, kom handlen bag på Jysk Fynske Mediers adm. direktør, Jesper Rosener. Ifølge topchefen har Berlingske Media ikke henvendt sig i forbindelse med salgsprocessen for at tage temperaturen på en mulig købsinteresse og trykteste muligheden for et udbud.

"Vi vidste ikke, at det var til salg, og vi har ikke fået nogen henvendelser. Det er højst overraskende for mig, at det er blevet solgt, og vi har intet hørt."

Ville I have været interesseret, hvis I havde fået buddet?

"Jeg vil sige det sådan, at vi satser stadig på det her marked," siger Jesper Rosener.

Berlingske Medias topchef, Anders Krab-Johansen, har ikke kommentarer til, hvorfor Jysk Fynske Medier ikke var blandt byderne. På spørgsmålet om han kan være sikker på, at koncernen fik den bedste pris for Sweetdeal, svarer han: 

"Sikker kan man aldrig være, men det tror jeg."

Søger større position

Berlingske Medias beslutning om at sælge Sweetdeal bunder ifølge Anders Krab-Johansen i strategien om at koncentrere kræfterne om den forretning, der er direkte knyttet til de publicistiske udgivelser, Berlingske, B.T., Weekendavisen og Radio24syv.

De strategiske overvejelser i Jysk Fynske Medier går i den modsatte retning, hvor man er klar til at udvide den digitale tilbudsforretning, siger adm. direktør, Jesper Rosener.

"Vi satser lige så voldsomt, som vi har gjort hele tiden, på at blive en spiller på dealmarkedet med deal.dk i samarbejde med vores partnere (Nordjyske Medier, Herning Folkeblad og Sjællandske Medier, red.). Vi har ingen intentioner om at svække indsatsen fremadrettet, og vi vil også søge en større position på markedet."

Konkurrencen på dealmarkedet er intens og har været det i mange år, men interessen fra brugerne er intakt, oplever Jesper Rosener. Deal.dk er med et overskud på omkring en halv million i 2016 og 2017 ingen guldrandet forretning for ejerne, men vil også give et overskud i år, forklarer Jesper Rosener. Han pointerer samtidig, at overskudsgraden ikke er det eneste, der indgår i det samlede billede.

"Det er for det første en fin forretning og for det andet en forretning, der giver en synergimulighed for annoncørerne. Det er et godt supplement at kunne tilbyde annoncørerne og derfor også vigtig for os at have," siger Jesper Rosener.

Marked under transformation

I JP/Politikens Hus, der også er en del af markedet med Spot Deal, vil direktør for Jyllands-Posten, Esben Kolind Laustrup, der er bestyrelsesformand for Spot Deal, ikke kommentere, hvorvidt Spot Deal har fået tilbud om at byde på SweetDeal eller ej.

Vil I gerne udvide på markedet?

"Vi vil aldrig afvise, at der kunne komme noget interessant forbi med den rigtige profil, position og pris i forhold til vores aktiviteter, men det er ikke sådan, at vi aktivt går ud og konsoliderer markedet," siger Esben Kolind Laustrup.

"Vi er glade for vores forretning i Spot Deal, hvor vi har specialiseret os inden for rejser og ophold."

Ligesom Jysk Fynske Medier lægger han vægt på, at forgreningen ud på deal-markedet fungerer som et supplement til det øvrige annoncesalg og viften af produkter, som mediehusene kan tilbyde annoncørerne. For Jyllands-Posten gælder det også, at det er en mulighed for at fastholde nogle annoncekroner, der flytter fra rubrik- og annoncemarkedet på print.

"Spot Deal gør det muligt for os at fastholde nogle markedsandele på et område som opholdsmarkedet (rejser, restaurantbesøg, kro- og hotelophold, m.v., red.), der er under transformation, og hvor en del af markedet flytter fra print til dealmarkedet. Det er vores mulighed for at sørge for, at vi stadig er relevante for vores annoncører," siger han.

"Vi har også annoncører, der annoncerer hos os i Jyllands-Posten eller Ekstra Bladet, og som har restpartier, vi kan hjælpe med at sælge videre."

Spot Deal indgår i regnskabet for JP/Politikens selskab Spot A/S, der de seneste to år har givet underskud på henholdsvis 3 mio. kr. og 1,7 mio. kr. Dealsitet er hovedforretnigen i selskabet, der dog også rummer andre forretninger, og ifølge Esben Kolind Laustrup er bundlinjen derfor ikke lig med bundlinjen for Spot Deal. Ifølge ledelsesberetningen for 2017-regnskabet udviklede forretningen inden for de "digitale dagstilbud" sig tilfredsstillende, men indviede dog ikke fuldt ud forventningerne til året. 

MediaWatch har, siden handlen med Sweetdeal blev offentliggjort, forsøgt at få en kommentar fra den ny ejer, Carsten Blom-Hannsen, men det er endnu ikke lykkedes.

Berlingske: Vi er ikke den bedste ejer af Sweetdeal

Berlingske sælger Sweetdeal 

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs