MediaWatch

Adform regner med værdisætning på over 1 milliard

It-selskabet, der leverer infrastruktur til reklamebranchen, har i dag løftet sløret for bl.a. prisen på aktierne ved den forestående børsnotering.

Stifterne af Adform: Stefan Juricic, Jakob Bak og Gustav Mellentin. | Foto: PR/Adform

Opdateret kl. 9.35 – Adform regner med at blive vurderet til over 1 mia. kr. i forbindelse med sin børsnotering.

Det fremgår af et prospekt fra it-selskabet, der laver digital infrastruktur til reklamebranchen og er på vej på børsen i København for at hente kapital til at styrke balancen og understøtte fortsat vækst.

Adform vil sælge nye aktier til mellem 19 og 24 kr. for i alt 750 mio. kr., så der bliver solgt mellem og 31,25 mio. og 39,47 mio. aktier. Derudover vil de eksisterende aktionærer, herunder de tre stiftere, sælge 6,98 mio. aktier.

Prisen svarer til, at selskabet er vurderet - før aktiesalget - til mellem 1,04 og 1,32 mia. kr., når man kigger på de eksisterende aktier inklusive optioner og warrants.

Penge til vækst

Med trekvart milliard i hånden fra eksterne investorer håber ledelsen at kunne løfte Adform til det næste stadie.

"Vi har regnet på det, og 750 mio. kr. er det vi mener, der skal til for at komme derhen, hvor vi gerne vil. Sagt på en anden måde, så skal der ikke mere til end det, for at Adform bliver betydeligt større og rigtig grundigt profitabel," sagde direktør og stifter Gustav Mellentin til Ritzau Finans 5. november, da Adforms børsplaner blev officielle.

Adform, der blev stiftet i 2002, er inde i en vækstperiode. I 2017 omsatte virksomheden for 59,5 mio. euro (444 mio. kr.) - en vækst på 19 pct. fra året før - og toplinjen ventes at vokse yderligere til 68-69 mio. euro i år og mellem 77,5 og 81 mio. euro i 2019.

"Vi mener, at vi har de produkter og kompetencer og de muligheder i markedet, der skal til for at fortsætte en fantastisk vækstrate fremover. Når vi taler om at tage yderligere kapital ind, så er det for at sparke yderligere til den gode vækst, vi har i dag," siger Gustav Mellentin.

Faktisk har Adform et mål om at gradvist øge omsætningsvæksten, som er på 12 til 20 pct. i 2018 og 2019, til det dobbelte på mellemlang sigt.

Vækstperioden er dog dyr, og det primære driftsresultat (EBIT) har været negativt både i 2015, 2016 og 2017, og det bliver det også ifølge de nuværende prognoser i 2018 og i særdeleshed i 2019.

"Investeringer relateret til strategiplanerne øger omkostningsbasen, hvilket i første omgang går ud over rentabiliteten. Men som planerne udmønter sig, og forretningen skaleres op, er ambitionen at øge EBITDA-marginen til omkring 20 pct. på mellemlang sigt (mod 7 til 9 pct. i 2018, red.)," fortsætter Adform.

Adform ejes af sine tre stiftere, Gustav Mellentin, Stefan Juricic og Jakob Bak, sammen med ATP og Danica Pension. Danica sælger dog ikke aktier i forbindelse med børsnoteringen.

Selskabet regner med at gennemføre aktiesalget, som starter mandag, senest 29. november og derefter ramme børsen med første handelsdag 30. november.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs