MediaWatch

Zetland tror på øget omsætning med digital nulmoms

Det digitale medie Zetland forventer højere omsætning med udsigten til digital nulmoms, mens Altinget ikke forventer at få en økonomisk gevinst ud af en momsfritagelse.

Foto: /ritzau/Marie Hald

Omsætningen vil stige, og medarbejderstaben kan blive øget. Sådan lyder forventningen fra Zetlands direktør, Jakob Moll, med udsigten til, at digitale medier omfattes af nulmomsen. Det skriver Journalisten.

EU's finansministre mødtes tirsdag og besluttede, at EU's medlemslande selv kan fastsætte momssatsen på eksempelvis e-aviser, e-magasiner og e-bøger. Den danske regering har i medieforliget, der blev indgået sammen med Dansk Folkeparti, varslet, at online-nyhedsmedier skal omfattes af nulmomsen. Det vil komme Zetland til gode.

"Det betyder, at vores omsætning tager et pænt hop fremad. Nok til at gøre en stor forskel for vores forretning. Det kan godt være det, der for alvor gør os profitable," siger Jakob Moll til Journalisten.

Over for fagbladet erklærer Jakob Nielsen, chefredaktør for Altinget, sig tilhænger af den digitale nulmoms, men han forventer ikke, at mediet får nogen økonomisk gevinst ud af det. Det skyldes, at Altingets abonnenter for en stor dels vedkommende er virksomheder, og abonnementsprisen afregnes derfor uden moms – i modsætning til digitale abonnementer til private, der i dag er pålagt moms.

En lang række mediechefer har udtrykt glæde over udsigten til den digitale nulmoms. Det gælder bl.a. Stig Ørskov, adm. direktør for JP/Politikens Hus, Morten Langager, direktør for Danske Medier, og Anders Krab-Johansen, koncernchef for Berlingske Media, der udtalte sig til MediaWatch i juni, da medieforliget blev vedtaget. Begejstring er der til gengæld ikke at spore hos Egmont Publishings adm. direktør, Klaus Høeg-Hagensen. Det skyldes, at e-magasiner som udgangspunkt ikke står til at blive omfattet af den digitale nulmoms i Danmark.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs