MediaWatch

Kristeligt Dagblad i luften med nichemedie

Det første B2B-medie fra Kristeligt Dagblad, nichesitet Kirke.dk, er søsat til en abonnementspris, der læner sig op ad andre branchesites, men med luft til det øvre niveau i markedet.

Screenshot
Foto: Screenshot

Kristeligt Dagblad har fredag sat strøm til mediehusets første digitale fagmedie, Kirke.dk og tager dermed hul på en udbygning af den digitale medieforretning.

"Vi tror, at der er brug for et samlende medie, der interesserer sig for de mange, der arbejder med kirkeliv – som beslutningstagere, ansatte, leverandører, folkevalgte eller frivillige med ansvar," skriver redaktør for Kirke.dk Kre Gade i sin intro og velkomst til læserne.

Kirke.dk opdateres løbende og udkommer med et nyhedsbrev tre dage om ugen. Sitet vil ifølge redaktøren have fokus på løsningsorienteret fagjournalistik om kirkeområdet.

Prisniveau som Skoleliv

Prismæssigt har Kirke.dk lagt sig på niveau, der starter ved 6475 kr. for et årsabonnement for fire brugere. Dermed læner mediet sig op af det generelle niveau på det voksende marked for digitale nichemedier. Politiken lancerede sidste år sit første nichesite, Politiken Skoleliv, hvor et årsabonnement koster 6849 kr. for op til fem brugere. Dyrere er abonnementsprisen på Ingeniørens tre nye nichesites, Gridtech, Datatech og Mobilitytech, der er kommet på markedet i år. Her koster det 9995 kr. for et årsabonnement til fem brugere. Lidt højere er niveauet på Altinget, hvor prisen for et årsabonnement for en enkelt bruger er på 5879 kr. og 12429 kr. for op til fem brugere. I samme leje ligger Watch Medier, som MediaWatch er en del af, her begynder prisen ved 1495 kr. i kvartalet for en enkelt bruger.

Moderate forventninger

Kirke.dk blev annonceret i august og skal øge abonnementsomsætning og kundebase, men forventningerne er moderate, sagde chefredaktør Erik Bjerager til MediaWatch.

"Det er jo et nichemedie, og Kristeligt Dagblad omsætter for omkring 130 mio. kr. om året, så vi gør os ikke nogen forestilling om, at det skal være et meget markant tilskud til det. Men lidt vil det bidrage med," sagde Erik bjerager, der ikke udelukkede at Kristeligt Dagblad vil lancere flere nichemedier afhængig af erfaringerne med Kirke.dk.

Kristeligt Dagblad er det seneste mediehus, der har de senere år har lanceret medier målrettet forskellige brancher og nicher. I år er Ingeniøren gået samme vej og har foreløbig åbnet tre digitale nichemedier, mens Politiken før da har etableret Politiken Nicher, der foreløbig driver to digitale branchemedier.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere