MediaWatch

Dansk PR-platform med høje mål får svag børsdebut

Selskabet Hypefactors, der har udviklet en platform til måling af PR-effekt, er gået på minibørsen First North i København, men starten har været hård.

Casper Janns, adm. dir. for Hypefactors | Foto: PR

Den mindre medievirksomhed Hypefactors har mandag fået en hård debut på minibørsen First North i København. 

Aktien blev udbudt til 8 kroner, men efter et par timers handel falder den 21,9 procent til 6,25 kroner. 

Forud for børsnoteringen havde Hypefactors solgt aktier for 20 mio. kr. til 919 forskellige aktionærer, hvilket gav selskabet en markedsværdi på lige under 70 mio. kr.

Hypefactors har udviklet en PR-platform, som virksomheder kan købe til at måle effekten og værdien af deres investeringer i markedsføring. 

Produktet er rettet mod virksomheders kommunikations- og marketingsafdelinger og giver blandt andet mulighed for at udsende pressemeddelelser og medieovervågning. 

Den nuværende kundeliste tæller alkoholproducenten Moët Hennessy, vindmølleselskabet MHI Vestas og skokoncernen Ecco.

Hypefactors har omkring tre år på bagen, og målet er at blive den foretrukne PR-platform i verden og nå en omsætning på 100 mio. kr. i 2021.

Salg har ventet

I det seneste regnskab for 2017 er omsætningen ikke oplyst, men bruttoresultatet - der er omsætningen minus faste omkostninger - viste et minus på 0,7 mio. kr. 

Selskabet forklarer, at sidste år primært gik med at udvikle PR-platformen, og at salget først for alvor er begyndt i år. 

De 20 millioner fra børsnoteringen på First North skal være med til at sætte fart på væksten, da pengene blandt andet skal bruges på øget markedsføring og flere ansatte. 

First North er et alternativ til fondsbørsen i København, hvor kravene ikke er så strenge som på hovedbørsen. 

Selskaberne på First North er ofte yngre, mindre og ikke helt så etablerede som selskaberne på hovedbørsen, hvor giganter som Novo Nordisk, Mærsk og Carlsberg holder til.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs