MediaWatch

Danske Bank roses for kommunikation om hvidvask

I forbindelse med den hvidvasksag, Berlingske har afdækket omkring Danske Banks estiske afdeling, har banken selv lavet en hjemmeside til at kommunikere om sagen. Det får ros af kommunikationsrådgiver.

Efter lang tid i mediernes søgelys i forbindelse med den store hvidvasksag i Danske Bank i Estland, som Berlingske Business har belyst, valgte Danske Bank at invitere sine kunder til sin hjemmeside, hvor banken har lavet et særskilt afsnit dedikeret til hvidvasksagen.

Overfor Journalisten kalder kommunikationsrådgiver i Kommunikationsbureauet København, Sune Bang, det for en god måde at håndtere en krise, som kræver mere end "en kreativ reklamekampagne", for at påvirke danskernes opfattelse af banken.

"Det kræver, at man går den hårde vej. Og det synes jeg, banken gør her. De går ind og siger: "Nu skal I høre. Vi påtager os ansvaret. Vi er i gang med undersøgelsen lige nu, og vi erkender, at vi burde have gjort mere." Og så stiller de alle de her spørgsmål, hvor de svarer på en måde, der både er selvkritisk, men også giver det bedst mulige svar på, hvordan de agerer," siger Sune Bang til fagbladet.

Han mener, at det er klogt af banken at vise sagens kompleksitet set fra deres side, men påpeger også, at trækket kan opfattes som en kritik af journalister, da hjemmesiden kan virke som et modtræk til en mangelfuld mediedækning.

Danske Bank kommer på hjemmesiden med en gennemgang af tidsforløbet for sagen, lagt links til artikler, ligesom man kan finde kommentarer fra ledelsen. Intentionen er at opdatere hjemmesiden løbende, når der kommer nye oplysninger frem. Ligesom den længe ventede interne undersøgelse af bankens estiske filial, som forventes offentliggjort i september, også vil være at finde på sitet.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs