MediaWatch

Iværksættere bygger nyhedsplatform til unge - satser på stykbetaling

Danske iværksættere vil næste år lancere en nyhedsplatform målrettet unge mediebrugere, der bliver afskrækket af høje betalingsmure. Iværksætterne satser derfor på stykbetaling. JP/Politikens Hus er dog skeptisk.

Foto: Ritzau Scanpix/Thomas Lekfeldt

To studerende fra Aarhus Universitet barsler med en digital nyhedsplatform, der skal gøre det muligt for især unge at købe sig adgang til enkeltartikler - såkaldt mikrobetaling - fra de danske mediehuse. Det skriver Politiken.

En prototype på nyhedsplatformen Zorter er allerede bygget, og stifter Mohammad Imad Honeini håber, at den allerede kan lanceres allerede næste år - hvis altså mediehusene vil stille deres indhold til rådighed på platformen. Projektet udspringer af, at Mohammad Imad Honeini og medstifter Morten Tvorup Olesen ikke mener, at den eksisterende model med abonnementsbetaling imødekommer de unges behov og pengepung.

Ifølge Jan Schouby, chefredaktør for Århus Stiftstidende, har Jysk Fynske Medier indledt en dialog med Zorter, mens adm. direktør for JP/Politikens Hus, Stig Ørskov, er noget mere skeptisk over for idéen om stykbetaling via en tredjepartsplatform.

"Vi er ekstremt optaget af at undgå, at der kommer unødvendige lag mellem de enkelte medier og læserne. Mellemmænd ender som oftest med at være et fordyrende led, og de ender som regel med at ville kontrollere relationen til læserne. Det har vi blandt andet set med de sociale medier. For medier, der har svært ved at få læserne til købe deres indhold, kan det måske godt være en god ide. Men for kvalitetsmedier med engagerede læsere kan jeg ikke se fidusen," skriver Stig Ørskov i en mail til Politiken.

Nichemedie tror på større omsætning med mikrobetaling 

Mikrokøb og betalingsmure: Aller Media vil teste brugerbetaling 

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs