MediaWatch

Facebook viser spansk topfodbold gratis i Indien

Facebook og organisationen bag den bedste spanske fodboldrække indgår aftale for det indiske subkontinent.

Foto: /ritzau/AP/Matt Rourke

Millioner af fodboldtilhængere i det sydlige Asien kan de næste tre sæsoner se samtlige kampe fra den bedste spanske fodboldrække uden at skulle betale for det. Men forudsætningen er, at man er bruger på Facebook.

Det oplyser det sociale medie og organisationen bag den bedste spanske fodboldrække, Liga de Fútbol Profesional (LFP), mandag.

Aftalen gælder det indiske subkontinent, som omfatter Indien, Pakistan, Bangladesh, Nepal, Bhutan Maldiverne og Sri Lanka. Afghanistan er også dækket af aftalen.

Facebook har i disse lande 348 millioner brugere.

Real Madrid, Barcelona og de andre hold i Primera Division indleder den nye sæson den kommende weekend, og samtlige 380 kampe i sæsonen vil blive vist gratis på Facebook, oplyser Alfredo Bermejo, chef for digital strategi hos LFP.

"En af vores målsætninger de seneste to år har været at udbyde indhold til det størst mulige publikum. Derfor er et partnerskab med gratis platforme som Facebook, der har 270 millioner brugere i Indien, afgørende for os," siger han.

Hvor meget Facebook betaler for at kunne vise kampene, ønsker parterne ikke at oplyse.

De seneste fire sæsoner har Sony Pictures Network haft rettighederne for det indiske subkontinent. Angiveligt mod en betaling på 32 millioner dollar eller 210 millioner kroner.

Aftalen med LFP er endnu et tegn på den stigende interesse hos store teknologifirmaer for at vise sport for at holde på især unge brugere.

Tidligere i år sikrede Amazon sig for eksempel rettigheder til at vise 20 fodboldkampe i Storbritannien fra Premier League fra 2019.

Facebook begyndte i 2017 at vise sport med kampe fra den amerikanske Major League Baseball og indgik tidligere denne måned en aftale om hver uge at vise én fodboldkamp fra den bedste spanske og den bedste italienske fodboldrække.

/ritzau/Reuters

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs