MediaWatch

Facebook kategoriserede 65.000 russere som interesserede i "landsforræderi"

Facebook har droppet annoncekategori om interesse i landsforræderi, efter DR har gjort selskabet opmærksom på den.

Ritzau Scanpix/AP/Noah Berger
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Noah Berger

65.000 russere er af Facebook blevet sat i en kasse som brugere med interesse for landsforræderi. Det skriver DR's P1 Orientering.

Facebook opererer med en lang række interessekategorier, som skal give annoncører bedre mulighed for at målrette deres budskaber og ramme præcis den målgruppe, som kan tænkes at være interesserede i annoncørens produkt.

Og det er i den kategorisering, at interesse for landsforræderi har optrådt i Rusland. Kategorien er nu lagt ned, efter P1 Orientering har gjort Facebook opmærksom på den, skriver DR.

""Landsforræderi" var en annonceinteresse på grund af sin historiske væsentlighed, men da det (landsforræderi, red.) er en ulovlig handling, har vi fjernet den," siger Joe Osborne, talsperson for Facebook, til P1 Orientering.

Ifølge flere eksperter i sociale medier, som P1 Orientering har talt med, har annoncekategorien givet russiske myndigheder mulighed for at finde frem til brugere, der er puttet i kategorien som interesserede i landsforræderi.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Yousee lancerer egen tv- og streamingkanal, flere regnskaber blev præsenteret, og TV 2 rykker rundt i sin aftenflade på hovedkanalen. Kom med på rundtur til ugens begivenheder i mediebranchen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere