MediaWatch

Små virksomheder savner svar når Facebook spærrer deres konto

Det er svært for virksomheder, hvis Facebooksider bliver lukket ned for brud på annonceregler, at få en forklaring på nedlukningen, skriver Politiken.

Ritzau Scanpix/AP/Noah Berger
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Noah Berger

Virksomheder, som får lukket deres Facebooksider for brud på platformens annonceregler, oplever, at de ikke får en videre fyldestgørende forklaring fra Facebook på sanktionen. Det skriver Politiken.

Avisen har talt med selskabet Suztain, som har oplevet, at virksomhedens Facebook-konto bliver lukket ned uden nogen uddybende forklaring. Og det samme gælder en række andre virksomheder, siger Halfdan Timm, konsulent hos Obsidian, til Politiken.

Han fortæller bl.a. om et vvs-firma, der i en annonce på Facebook havde brugt forkortelsen "ass." for "assorterede". Det opfattede Facebook fejlagtigt som det engelske ord for røv, men den forklaring fik vvs-firmaet først, da selskabet tog fat i Obsidian, som er storkunde hos Facebook og dermed har bedre adgang til hjælp og support end andre selskaber.

"Det var først, da de henvendte sig til os, og vi kunne kontakte nogen højere oppe i systemet, at vi fik at vide, at det var på grund af et bandeord. Selv da kunne vi ikke få at vide hvilket ord. Men så var der en, der regnede ud, at det måtte være "ass". Det er selvfølgeligt sjovt, men det er jo skide frustrerende, og som en lille virksomhed kan du ikke gøre noget. De føler, det er som at tale til en mur," siger Halfdan Timm fra Obsidian til Politiken.

Fra Facebooks danske kontor medgiver den presseansvarlige, at der sker fejl.

"Selv om vi gør vores ypperste for at være så præcise som muligt i de vurderinger, kan vi ikke ændre det faktum, at mennesker sommetider begår fejl. Når det sker, retter vi dem så hurtigt som muligt, og vi arbejder kontinuerligt på at forbedre vores systemer og rutiner, så vi kan reducere antallet af fejl. Man kan altid appellere en beslutning til os, og vi vil kigge på sagen igen," lyder det i et skriftligt svar på kritikken fra Camilla Nordsted, Facebooks presseansvarlige i Danmark, til Politiken.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere