MediaWatch

Generationskløften vokser i danskernes medieforbrug

Yngre danskerne søgere oftere medier, hvor de selv kan bestemme, hvor og hvornår de kan tilgå programmerne.

/ritzau/AP/Matt Rourke
Streamingtjenester såsom Netflix har særligt godt tag i de yngre danskere. Andelen af folk, der streamer ugentligt, stiger, viser tal fra Slots- og Kulturstyrelsen. Foto: Ritzau Scanpix/AP/Matt Rourke

Når de yngre danskere skal underholdes af medier, søger de stadig oftere mod medier, hvor de selv bestemme, hvor, hvornår og hvad de vil se og høre, frem for at følge en forudbestemt sendeplan fastlagt af medieudbyderne.

Det kan læse i den årlige rapportering om danskernes brug af medier fra Slots- og Kulturstyrelsen. En tendens, som også er tydelig for kulturminister Mette Bock (LA):

"Jeg kan se, at der er en kolossal generationsforskel på unges og ældres medieforbrug. De gamle medier bliver trængt tilbage, men til gengæld er der en stor vækst på de nye digitale medier, og det er en udvikling, vi ikke kan lukke øjnene for," siger hun.

Et af de steder, hvor tendensen viser sig, er den traditionelle radiolytning, der har taget et dyk i 2017. Forbruget gik fra 116 minutter til 111 minutters daglig lytning, kan man læse af rapporten.

Men lytterdykket er ikke ensbetydende med, at danskerne ikke ønsker at blive underholdt af lydmedier. Særligt de unge er i stedet gået over til podcasts.

"Flere og flere danskere får øjnene op for nye måder at lytte til lydindhold på. I 2016 var det 9 pct., som lyttede til podcast ugentligt. Denne andel var i 2017 steget til 16 pct. Udviklingen tyder altså nu på, at podcast etablerer sig i flere og flere af danskernes medievaner," lyder det i rapporten.

Mest populært er podcast blandt de 19-34-årige, hvor 19 pct. lytter til podcast ugentligt. "Kun" 8 pct. af de 55-69-årige og 2 pct. af de +70-årrige lytter til mediet ugentligt.

Flere unge streamer

Den samme aldersforskel ses i danskerne streamingvaner.

"Sammenlignet med 2016 er det i 2017 en større andel af befolkningen i alderen 12 år og derover, som streamer minimum ugentligt: Andelen er steget fra 50 pct. i 2016 til 54 pct. i 2017."

"Samtidig gælder det, at udbredelsen af streaming er markant større i de aldersgrupper, som har reduceret deres traditionelle tv-forbrug kraftigst: Aldersgrupperne mellem 12 og 34 år," lyder det i rapporten.

Ifølge Mette Bock har regeringen tænkt de unges digitale medievaner ind i det kommende medieforlig ved blandt andet at foreslå, at også nye digitale medier fritages for moms.

"Men det er selvfølgelig vigtigt at sørge for, at vi ikke svigter hverken den ældre eller den yngre generation. Så samtidig med at vi skal sørge for gode udviklingsmuligheder for de nye medier, så skal vi også stadig tage hånd om, at der er en ældre generation, der fortsat kan lide de gamle medier som flow-tv og en trykt avis," siger ministeren.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Venstre vil granske Netavisen Pios mediestøtte

Netavisen Pio modtager økonomiske midler fra en række LO-organisationer, og dermed kan mediet ikke være uafhægigt og bør blive frataget statslig mediestøtte. Det mener Venstres politiske ordfører, der nu vil lade jurister i Kulturministeriet undersøge sagen.

Sommerquiz: Hvem sagde hvad?

Vi er nået halvvejs gennem året, og MediaWatch ser tilbage på nogle af de ting, der er blev sagt af og om mediebranchen siden nytår. Test her, om du kan huske ordene – og kilden til dem.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere