MediaWatch

Mette Bock har fundet flere penge: Medieforhandlinger afventer S

Medieforhandlingerne har stået stille den seneste uge. Det skyldes ifølge kulturminister Mette Bock (LA), at regeringen afventer et svar fra oppositionen.

Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen
Kulturminister Mette Bock (LA) fortæller, at hun har fundet flere penge til medieforhandlingerne. Foto: Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen

Selvom der er uger endnu til sommerferien, har fremdriften i medieforhandlingerne taget sig en fridag.

Efter en udskydelse af forhandlingerne var der sat tre forhandlingsmøder i kalenderen: mandag, onsdag og fredag. Ingen af dem har dog budt på forhandlinger. Fredag har medieordførerne dog været til et kort møde, hvor kulturminister Mette Bock (LA) orienterede om status på forhandlingerne.

Ifølge ministeren er der fundet flere penge til medieforliget, men at hun venter på svar fra Socialdemokratiet. Det skriver Mette Bock i et opslag på Facebook efter fredagens orienteringsmøde.

"Jeg har netop orienteret alle de mediepolitiske ordførere om, at vi på baggrund af S’ ønske om at få tilført flere ressourcer til forhandlingsbordet, for en uges tid siden er kommet med et konkret forslag om at tilføre medieområdet yderligere finansiering. Vi mangler fortsat klart svar fra S (har forståelse for, at det har været en travl uge). Vi skal imidlertid videre, og jeg indkalder til nyt møde, når situationen er afklaret. Som jeg tidligere har sagt, vil det være godt med et bredt forlig, men ikke for enhver pris," skriver ministeren.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Socialdemokratiets medieordfører, Mogens Jensen.

Peger på public service-pulje

Ifølge Dansk Folkepartis medieordfører Morten Marinus, der var med til fredagens møde, har medieordførerne ikke fået uddybet nærmere, hvad det konkrete finansieringsforslag går ud på, eller hvor mange penge, der er tale om.

Ifølge MediaWatchs oplysninger handler det om at udvide den public service-pulje og f.eks. give DR en mulighed for at søge midler her på visse betingelser. Det kan Morten Marinus ikke bekræfte, men siger:

"Det er mit indtryk, at pengene i første omgang kommer ind i public service-puljen til forhandling. Så må man i løbet af forhandlingerne finde ud af, hvor stor public service-puljen skal være. Der kan så være andre steder, hvor pengene kan bruges. Det kan være andre public service-tiltag, det kan være mediestøtten, der skal flere penge til. Det kan også være, at nogle af pengene skal bruges på at fjerne besparelserne, som regeringen har i deres udspil. Det vil vi i DF i hvert fald gerne arbejde for," siger Morten Marinus til MediaWatch, med henvisning til partiets modstand mod de besparelser, som regeringen har lagt op til bl.a. på TV 2 Regionerne og Radio24syv.

Tidspres vokser

Enhedslistens medieordfører, Søren Søndergaard, opfordrer Socialdemokratiet til at afvise finansieringsforslaget, hvis det ikke betyder væsentligt mere til public service.

"Vi vil ikke stå på mål for en rundbarbering af dansk public service, og det håber jeg heller ikke, at Socialdemokratiet vil. Så må de tage ansvaret for nedskæringerne," siger han.

Morten Marinus bemærker, at det bliver sværere og sværere at blive færdige med medieforhandlingerne inden sommerferien, som kulturministeren ellers ønsker.

"Jeg håber selvfølgelig, at vi snart kan komme i gang med de egentlige forhandlinger. Især hvis vi skal være færdige inden sommerferien. Vi er under alvorligt tidspres, også selvom der er kommet flere penge. Det er klart, at flere penge løser mange problemer, men alle detaljerne omkring de forskellige emner mangler stadig, uanset om der er flere penge eller ej," siger Morten Marinus.

S-politiker blander sig i debatten om uafhængig netavis

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Danmarks største forlag måtte nedjustere sine forventninger til årets præstation betragteligt, Sjællandske Medier købte op, og Forbrugerombudsmanden besluttede, at et særligt markedsføringsredskab på Facebook er ulovligt. Få overblikket over ugen, der gik, i Mediedanmark.

Bonnier lancerer nyt bureau i Norge

Bonnier Media åbner et ny marketingbureau ved navn Kontent, som skal producere indhold inden for mode, interiør og livsstil. Det skal danne spydspids for koncernens satsning på content marketing og nativeproduktion.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere