MediaWatch

Facebook shopper nyhedsprogrammer

Syv amerikanske tv-stationer og nyhedsmedier skal producere nyhedsprogrammer til Facebook, der vil slå et slag for journalistikken - og for egen tv-platform, skriver Variety.

Ritzau Scanpix/AP/Richard Drew/Arkiv
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Richard Drew/Arkiv

Efter spredningen af falske nyheder på Facebook er techkoncernen gået på indkøb hos en række etablerede amerikanske nyhedsmedier, skriver Variety.

Indkøbene skal dels booste seertallene på Facebooks videotjeneste Watch, dels slå et image-slag for Facebooks opbakning til troværdig journalistik.

Foreløbig har Facebook købt nyhedsprogrammer ind hos syv nyhedsmedier. Det gælder ABC News, CNN, Fox News og Univision samt digitale Mic, TTTN og Advance Local. Programmerne skal have premiere i løbet af sommeren og kommer til at bestå af breaking nyheder samt nyhedsoverblik.

"De klipper ikke bare bidder af tv-programmer og læggger dem på Facebook," siger Campbell Brown, der er chef for nyhedspartnerskaber hos Facebook.

"Det her handler om at engagere folk omkring nyheder med hjælp fra Facebooks features."

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere