MediaWatch

De unge tilbringer mere tid på DR's platforme

På et år har DR fået bedre fat i de unge, der i årets første kvartal har brugt næsten 47 pct. mere tid dagligt på tværs af public service-stationens platforme. Det er formentlig resultatet af en ny platformsstrategi, lyder det fra DR-chef.

Bjarne Bergius Hermansen/PR/DR
Foto: Bjarne Bergius Hermansen/PR/DR

På bare et år er unge mellem 15 og 24 års brug af Danmarks Radio steget fra 66 minutter om dagen på tværs af DR's platforme i første kvartal af 2017 til 97 minutter i samme periode i år. I procenter svarer det til en stigning på knap 47 pct. Det viser en ny undersøgelse fra Kantar Gallup, skriver Politiken.

Om stigningen er permanent vides ikke, men DR Medieforskning tror, der er sket en permanent ændring i forbruget, efter DR gennem det seneste år bl.a. har kastet sig over en række nye seriesatsninger på DR3. Tilsvarende lyder det fra Kasper Tøstesen, strategisk chef for DR Ung, at stigningen formentlig er resultatet af en ny strategi, hvor public service-stationen har udviklet et mere sammenhængende tilbud til unge på tværs af platforme.

"Vi fokuserer på emner, vi ved er vigtige for den unge målgruppe. Men for at få gennemslagskraft forsøger vi at dække emnerne på tværs af platforme. Jeg tror, det er den strategi, vi nu begynder at se virke," siger han til Politiken.

Opgørelsen er første del af Kantar Gallups nye såkaldte 360-graders undersøgelse, der blev indledt i 2017, og som skal forsøge at gøre op med en tilbagevendende frustration med de traditionelle målemetoder, hvor det ikke har været muligt at konkret vurdere, om et fald i forbruget af eksempelvis flow-tv og en stigning på nettet har noget som helst med hinanden at gøre. Med den nye målemetode har Kantar Gallup ringet til 1000 personer hver måned og spurgt ind til deres brug af DR's tjenester, skriver Politiken i en tilstødende artikel.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere