MediaWatch

North Media ruller digitalt ugeaviskoncept ud på Frederiksberg

Efter – ifølge selskabet selv – gode erfaringer i Helsingør lancerer North Medias ugeavisforretning nu kommercielt, digitalt ugeaviskoncept i Danmarks syvende største kommune.

I begyndelsen af året indgik Mediecenter Nordsjælland, der står bag Helsingør Dagblad, Lokalavisen Nordsjælland og Søndagsavisen, et samarbejde med det digitale ugeaviskoncept Forbyen. Nu er turen så kommet til Frederiksberg. Det oplyser Hovedstadens Mediehus, som i lighed med Mediecenter Nordsjælland er ejet af North Media, i en pressemeddelelse.

Bag Forbyen står Michael Krogh, som har en kommerciel baggrund i mediebranchen hos bl.a. Berlingske Media, hvor han var med til et etablere aoa.dk og en af initiativtagerne til Sweetdeal. Forbyen er et kommercielt, digitalt univers med lokale bloggere og e-handelsplatform. Indtægterne kommer gennem sponsoreret indhold.

North Media melder om gode erfaringer fra de måneder, som konceptet har været i luften i Helsingør, og det får nu selskabet til at rulle konceptet ud på Frederiksberg, der er Danmarks syvende største kommune målt på indbyggertal. Selve driften af sitet vil ske i regi af Helsingør Dagblad.

"Det er gået godt med Forbyen i Helsingør. Vi har gjort os en række erfaringer, så for at springe en masse trin over har vi sagt ja til at køre projektet på Frederiksberg i en periode," udtaler Dorthe Carlsen, adm direktør og ansv. chefredaktør for Helsingør Dagblad, i meddelelsen.

Forbyen vil bruge sommeren på at indgå aftaler med lokale bloggere, instagrammere, professionelle brugere af Facebook og youtubere, som skal skabe indhold til sitet.

Planerne om Forbyen blev præsenteret i august 2017. Her lød planerne, at det digitale lokaltilbud skulle rulles ud i Aarhus i september. De planer blev altså vekslet til en lancering i første omgang i Helsingør næsten et halvt år senere end udmeldt. Michael Krogh har tidligere fortalt MediaWatch, at ambitionen er at være tilstede i 50 byer eller markeder inden for fem år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs