MediaWatch

"På disse parametre har danske udgivere lige nu bedre muligheder end Google og Facebook"

Der er ingen tvivl om, at Google og Facebook æder markedsandele på det danske annoncemarked, men de lokale spillere har stadig gode kort på hånden – og de er måske lige blevet bedre med hjælp fra EU, mener MW Panelet.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Geert Vanden Wijngaert

Væksten på det digitale annoncemarked har været en konstant siden årtusindeskiftet og har på mindre end to årtier gjort internettet til den største annonceplatform – i 2017 blev 54 pct. af de danske annoncemilliarder investeret digitalt.

Selvom danske medieudbydere gør sig godt gældende digitalt, er det velkendt, at væksten først og fremmest spæder til omsætningen hos navnlig to techkoncerner. Google og Facebook stod for omkring halvdelen af den digitale danske annonceomsætning sidste år, og en rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen beskrev sidste år, at 75-90 pct. af væksten på online-markedet globalt vil gå til de to amerikanske selskaber.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs