MediaWatch

Fra robotjournalistik til tv-assistenter: AI stempler ind i mediebranchen

Kunstig intelligens og machine learning har gjort sit indtog i mediebranchen. De nye værktøjer snarere frigiver ressourcer end overflødiggør menneskelig arbejdskraft, lyder det fra flere aktører.

De personlige robotassistenter vinder frem i mediebranchen, men lidt mere i det skjulte end i George Lucas' "Stjernekrigen" | Foto: Ritzau Scanpix/AP/

Det plejer at være aviser og digitale medier, som landets største dagbladskoncern JP/Politikens Hus interesserer sig for at købe. Det skete eksempelvis, da koncernen sidste år købte knap halvdelen af erhvervsavisen Børsen for 400 mio. kr.

Derfor var det både overraskende og så alligevel ikke, da koncernen for nylig udskrev en check på 12 mio. kr. for at købe sig ind i den danske tech-startup Lasso. Selskabet har udviklet robotteknologi til at læse og bearbejde branchespecifikke erhvervsdata, men er samtidig knopskudt med det robotjournalistiske produkt, Lasso News, der autogenerer nyhedsnoter ud fra bl.a. registreringer i det centrale virksomhedsregister, CVR. Faktisk skriver Lassos robotter omkring 1300 små nyhedsartikler i døgnet.

Lasso News har allerede flere medier på kundelisten og er et af de seneste eksempler på, at robotjournalistik vinder frem mediebranchen. I landets største regionale mediehus, Jysk Fynske Medier, står man også over for at tage teknologien i brug og er i gang med at gøre værktøjet klar.

"Vi har for et par måneder siden sat gang i et robotprojekt, og jeg forventer, at vi ser de første robotgenererede artikler i vores produkter i løbet af få måneder. Vi har i første omgang kig på forskellige typer af erhvervsjournalistik, og derefter har vi planer om, at kigge på både sport og boligsalg, som også er to oplagte muligheder på dette område," forklarer adm. direktør for Jysk Fynske Medier, Jesper Rosener.

Satsningen er en del af virksomhedens vækststrategi for at finde forretningsvejen frem i et presset mediemarked, og direktøren forventer, at teknologien vil vinde indpas på koncernens mange lokalredaktioner som på Århus Stiftstidende og Jydskevestkysten for at dække "hyperlokalt".

"AI (kunstig intelligens, red.) vil givet komme til at spille en stor rolle i mange dele af vores forretning i de kommende år. For at blive ved robotjournalistikken, så giver den os nogle muligheder for at styrke den lokale dækning. Den enkelte artikel har en meget lav produktionsomkostning, og derfor kan vi gå efter at ramme meget snævre målgrupper. Der er ikke nødvendigvis mange læsere til en regnskabshistorie på et lille tømrerfirma eller på en bolighandel i landsbyen eller på et kampreferat fra en serie 6-kamp. Men for de interesserede har historien jo høj værdi, og det er på det felt, vi i første omgang vil afsøge robotjournalistikken," lyder det fra Jesper Rosener.

Netflix-teknikker

I landets største mediekoncern Egmont, der bl.a. står bag Nordisk Film og ejer Norges største kommercielle tv-station TV 2 og driver udgivelser som Euroman og Alt for damerne samt e-commerce, har fokus på teknologiudnyttelse og AI siden nytår fået et fast centralt anker i koncernen. Her blev Frederik Fabritius ansat som chef for Advanced Analytics i koncernen, der omsætter for 12 mia. kr. om året, for at drive udviklingen og integrationen af mere datadrevne processer i Egmont.

"Du kan sige, at vi lægger øret til og lytter til kundernes feedback ved at bruge machine learning-baserede algoritmer på den data, vi opsamler undervejs. Populært sagt i Egmont er data reelt set feedback, vi ikke har “hørt" endnu," forklarer Frederik Fabitius, der er uddannet civilingeniør i matematisk modellering og computer science fra DTU.

Han uddyber, at Egmont især arbejder med machine learning under AI-paraplyen og på konkrete områder inden for både produktudvikling og salg. Det gælder bl.a. prioritering af salg- og marketingindsatser inden for lead-scoring og frafald af abonnenter, såkaldt churn, automatisering af bogføringsprocesser – og anbefaling og udvælgelse af relevant indhold til kunder, på engelsk content recommendation.

"Et eksempel er vores streamingservice TV 2 Sumo i Norge, hvor vi benytter nogle af de samme teknikker som Netflix til at anbefale og udvælge relevant indhold til brugeren," siger Frederik Fabritius.

Fynsk satsning på AI-skriveværktøj

På Fyn har iværksættervirksomheden Ordbogen A/S for længst omfavnet AI og teknologiudvikling, der kan automatisere manuelle processer – som for eksempel at slå et ord op i en ordbog.

Selskabet, der tæller omkring 60 ansatte, heraf omkring halvdelen programmører, har på få år opbygget en millionforretning på ordbogsportalen Ordbogen.com, der internationalt har navnet Lemma.com, samt undervisningsportalen Grammatip.com. Den næste store satsning er det intelligente skrive- og oversættelsesværktøj Write Assistant, som trækker på AI-teknologi, og som selskabets topchef ser et milliardpotentiale i.  

"Vores vision er at blive verdens sprogressource, og det tror vi, Writeassistant og sprogteknologien kan hjælpe os med," siger Peter Ravsbech, adm. direktør for Ordbogen A/S, der i sidste måned præsenterede et regnskab med 12 mio. kr. på bundlinjen på linje med 2016.

Hvis der sidder en oversætter og bliver bekymret af at læse om det her, hvad er så dit budskab?

”Ro på – det her er et flowtool, og det her vil kun være noget, der gavner deres flow, og som i virkeligheden vil kunne hjælpe dem med at lave hurtigere oversættelser og forbedre deres forretning.”

Skal frigøre ressourcer

Spørger man i Jysk Fynske Medier, ligger det heller ikke i kortene, at robotjournalistikken skal erstatte journalister, siger adm. direktør Jesper Rosener.

"Det er ikke målet med vores robotprojekt. Vi stræber efter, at robotjournalistikken kan frigøre nogle redaktionelle ressourcer, fordi den skaffer os en bund i den lokale dækning. Vi har fokus på at løfte kvaliteten og effekten af vores lokale journalistik, og lykkes det os at frigøre ressourcer på redaktionen, så skal den i første omgang bruges til at hæve kvaliteten."

Et af de medieselskaber, der har flere års erfaring med robotjournalistik, er nyhedsbureauet Ritzau Finans, der siden 2015 har gjort brug af robotteknologi for at sende regnskabsnoter af sted hurtigt. Bureauets nyhedschef forklarede tidligere på året, at de frigivne ressourcer nærmere bruges til at få journalisterne til at gå mere i dybden end at overflødiggøre de menneskelige hænder.

"Vi kan med det samme gå videre til side tre og fire i regnskabet og lede efter gode historier der. Det kan for eksempel være, at der i regnskabet nævnes, at virksomheden er indblandet i retssager i udlandet, eller at der er foretaget opsigtsvækkende investeringer. Historier, der kan have stor betydning for investorerne," udtalte nyhedschef Søren Funch tidligere på året.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs