MediaWatch

Googles ejer skovlede penge ind i første årets kvartal

Alphabet, der ejer Google, har haft et forrygende første kvartal med voldsom vækst i salget og overskuddet.

Larry Page, adm. direktør i Googles moderselskab Alphabet Inc., var i 1998 med til at stifte søgetjenesten sammen med Sergey Brin. | Foto: /ritzau/scanpix/Seth Wenig

Alphabet, der ejer internetgiganten Google, kan fremvise en solid vækst for de første tre måneder af 2018. Omsætningen - de penge, der kommer ind i butikken - steg med en fjerdedel til 31,1 mia. dollar - 189 mia. kr.

"Vores fortsat stærke omsætningsvækst reflekterer vores globale momentum. Vi har et klart sæt af spændende muligheder foran os, og vores stærke vækst tillader os at investere i dem med selvtillid," skriver finansdirektør i Alphabet Ruth Porat i regnskabet.

Nettoresultatet - de penge, der er tilbage, når alle regninger er betalt - blev næsten fordoblet til 9,4 mia. dollar. Det svarer til, at Alphabet tjente 635,7 mio. kr. hver dag i årets tre første måneder.

Det var dog stærkt hjulpet af, at Alphabet grundet nye regnskabs- og skatteregler kunne indtægtsføre tre milliarder dollar fra sine værdipapirer i kvartalet.

Klart den største del af Alphabets indtægter kom som vanligt fra Google. Reklamer fra hjemmesider som Google, YouTube og Gmail, som Google ejer, indbragte 22 mia. dollar i kvartalet.

Google kunne da også i kvartalet notere sig, at antallet af klik på selskabets hjemmesider, der udløste klingende mønt i kassen, steg med 59 procent i perioden sammenlignet med første kvartal 2017.

Fra hjemmesider, der bruger Googles reklameservices som Adsense og AdMob, kom der 4,6 mia. dollar.

Uden for reklameverdenen omsatte Alphabet for 4,4 mia. dollar på ting som køb af apps eller køb i apps til smartphones i Google Play, Chromecast og Google Play Music.

Divisionen Other Bets, der dækker over Alphabets mere langsigtede og eksperimenterende forretninger, omsatte for 150 mio. dollar. Divisionen bar præg af, at den arbejder med nye og uprøvede idéer. I kvartalet tabte den 571 mio. dollar.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs