MediaWatch

Danskeres data sendt fra DR til Facebook

DR lægger sig fladt ned og vil ændre praksis, efter afdækning af, at "X Factor" og "Alle mod 1"-apps har sendt brugernes data sendes videre til teknologiselskabet.

Mikkel Khan Tariq/Polfoto/Arkiv
Foto: Mikkel Khan Tariq/Polfoto/Arkiv

Hvis du har X-factor, så ved Facebook det formentlig. Ikke nødvendigvis kun på grund af dine egne opslag på det sociale medie, men også fordi data fra den app, DR udviklede til programmet, sendte data videre til det amerikanske teknologiselskab.

Det skriver Jyllands-Posten.

Såvel "X Factor"-appen som appen for DR-underholdningsprogrammet "Alle Mod 1" har viderekolporteret brugernes data. Facebook har dermed kunnet følge med i, om appen har været installeret, og om den har været åbnet, og derudover er der tilgået Facebook data om brugernes tekniske info såsom version af styresystem og skærmopløsning. Alt sammen uden at det har været oplyst i appen.

"Det er en fejl," skriver DR's digitalchef Michael Arreboe i en mail til Jyllands-Posten og forklarer, at appen er produceret af en ekstern leverandør, og at kontrollen har svigtet.

"Her må vi lægge os fladt ned og sige, at kontrollen ikke har været god nok. Det strammer vi op på, og det er i det hele taget et område, vi har meget fokus på."

Det er imidlertid ikke kun DR, der har sendt data videre fra deres apps. Det samme gælder ifølge avisen bl.a. Folketinget, DSB og en række kommuner, der har fodret Google med oplysninger. Også herfra lyder meldinger om snarlige ændringer i praksis.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Danmarks største forlag måtte nedjustere sine forventninger til årets præstation betragteligt, Sjællandske Medier købte op, og Forbrugerombudsmanden besluttede, at et særligt markedsføringsredskab på Facebook er ulovligt. Få overblikket over ugen, der gik, i Mediedanmark.

Bonnier lancerer nyt bureau i Norge

Bonnier Media åbner et ny marketingbureau ved navn Kontent, som skal producere indhold inden for mode, interiør og livsstil. Det skal danne spydspids for koncernens satsning på content marketing og nativeproduktion.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere